Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Filipijnen

Future Fresh breidt assortiment uit naar 60 producten

"Het begint allemaal met oncontroleerbare variabelen en de mentaliteit om expertise en technologie in te zetten om daar een mouw aan te passen. Met de overname van een aantal kassen versterken we niet alleen onze marktpositie, maar roepen we ook kritische vragen op over de toekomstige richting van onze inspanningen", zegt Derya Tanghe, medeoprichter van Future Fresh, een Filipijns bedrijf gespecialiseerd in vertical farming en moderne teelttechnieken.

Niet alles ging voor de wind bij Future Fresh, ze hebben hun aandeel tegenslagen wel gehad. Echter, sinds vorig jaar is Future Fresh de grootste teler van bladgroenten en tomaten in het land, nadat het talrijke telers heeft verwelkomd in zijn telersnetwerk.

Geld inzamelen is een grote uitdaging gebleken, dus Derya en zijn team keken naar bestaande telers die al geruime tijd actief zijn. "Via ons netwerk streven we ernaar het aantal partnertelers te verhogen, ook in de glastuinbouw."


Derya Tanghe

De kracht van een merk
"Al vroeg trok het merk Future Fresh veel aandacht en werden telers zich bewust van ons. De erkenning van onze expertise opende deuren. Oudere teeltbedrijven die voor klimaatuitdagingen stonden en problemen hadden om winstgevend te blijven, zochten een exitstrategie en benaderden ons. Ze wilden een jonge, dynamische groep om hun nalatenschap over te dragen. Zo telen we nu sla en bladgroenten op een uniek stuk land op 2.500 meter hoogte in het midden van het land."

Future Fresh richt op zich op groei via het aantrekken van meer telers op het platform. Derya ziet een behoefte aan consistente aanvoer van groenten in Manila en daarbuiten. "Sla kostte in augustus 450 PHP (€4,15) per kilo in de retail, wat in Filipijnse termen waanzinnig duur is voor het moessonseizoen", zegt Derya. Niemand kon sla leveren vanwege het extreme weer, wat Future Fresh op dat moment de enige leverancier maakte. "Het gaat niet alleen om prijzen, er valt veel te winnen met een goede service en andere voordelen."

Loyaliteit
"Loyaliteit is iets wat we nodig hebben om een gigant te worden in de sector. Maar het is moeilijk. Zodra klanten zien dat een product 5 PHP extra kost, aarzelen ze. Daarom zetten we nu meer in op toegankelijkere producten zoals Romaine sla, tomaten, bok choi en Chinese groenten, terwijl we ook de kwaliteitscontroles opdrijven."

Het aantrekken van nieuwe telers bij het netwerk is de belangrijkste motor voor groei voor Future Fresh. Vele telers hebben het moeilijk met de toenemende weersproblemen en het verlaagt ook hun verkoopprijzen. Het resulteert in een vicieuze cirkel die telers verhindert opnieuw te investeren in hun bedrijf. Service is een ander aspect van hoe Future Fresh zich onderscheidt, met name in staat zijn jaarrond product te leveren.

Derya zegt dat er drie spelers in de sector zijn en wil in de toekomst meer vertical farms bouwen. "We zouden eigenlijk onze hele vertical farm kunnen transformeren tot de teelt van alleen rucola." In eerste instantie wilde het team een nieuwe teeltfaciliteit opzetten op het eiland Cebu, maar het investeringslandschap liet dat niet toe.

Nu zijn alle ogen gericht op het optimaliseren van de levering en op de infrastructuur van het telersnetwerk. "De vertical farms staan in het centrum van de steden, waar 80% van al het voedsel wordt geconsumeerd. Dus een teeltfaciliteit in de stad is op dit moment voor ons nog steeds een logische oplossing. Kwaliteit en versheid staan nog steeds voorop als verkoopargument."

Medeoprichters Derya Tanghe en Aaron Qui tonen enkele van de producten die ze aanbieden.

Productassortiment
Vorig jaar had Future Fresh een assortiment van 10 producten. Maar via het telersnetwerk is dat aantal nu opgetrokken tot 60. "Dat is ondertussen wel genoeg", zegt Derya lachend. Maar dat betekent niet dat wanneer een hoge vraag zich aandient, daar aan zal worden voorbijgegaan. De nieuwste toevoegingen zijn onder meer romaine sla, selderij, gekleurde botersla, bok choi en Chinese groenten.

Ondanks de 'verschrikkelijke maanden' zoals Derya ze noemt, namelijk het natte seizoen, heeft het bedrijf nog steeds 100 ton groenten per maand kunnen oogsten. En ondanks de onzekerheid voor de komende maanden, verwacht het team samen met zijn partners vanaf nu ruim 200 ton per maand te halen.

Nieuw teeltlocaties en producten
"Met een nieuwe teeltlocatie willen we nu het tomatenaanbod verhogen. We zullen blijven groeien via verouderde teeltbedrijven die we moderniseren." Er zijn nog ongeveer 1.000 kanshebbers om het telersnetwerk te komen vervoegen en mogelijk worden ook nieuwe producten zoals broccoli en bloemkool aan het assortiment toegevoegd. Het team ziet immers hoge verkoopcijfers voor bepaalde producten op de markt.

"Onze missie was aanvankelijk urban farming, maar we hebben nu een ruimer begrip van de marktbehoefte. We willen een rolmodel zijn en de sector helpen om veerkrachtiger te zijn op de markt via een consistent aanbod. Het mooie is dat we nu op maandbasis winstgevend zijn."

Voor meer informatie:
Future Fresh
Derya Tanghe (medeoprichter)
[email protected]
www.futurefresh.ph