Het lijdt eigenlijk geen twijfel, maar de vraag is in welke mate. "We hebben minder efficiënte toeleveringsketens, ook minder vracht die door deze slagader van de wereldhandel stroomt en we zien hier en daar tarieven die tot 11% zijn gestegen", zegt Peter Sand, hoofdanalist van Xeneta, in een interview met CNTG Europe.
De analist benadrukt dat het Panamakanaal erg belangrijk is voor importeurs aan de oostkust van de VS en de Amerikaanse kust aan de Golf van Mexico, vooral voor importeurs van goederen uit het Verre Oosten. Hoewel er alternatieven zijn zoals het Suezkanaal, zijn deze niet de voorkeursoptie, vooral in deze tijd van het jaar wanneer Amerikaanse consumenten hun kerstaankopen doen. Bovendien is het een belangrijke route voor exporteurs van bederfelijke producten aan de westkust van Zuid-Amerika die hun producten naar de oostkust van de VS en Europa sturen.
Gezien de transit- en diepgangsbeperkingen voor schepen stelt Sand dat er al rederijen extra toeslagen aankondigen bovenop de normale vrachttarieven voor ladingen die door het Panamakanaal gaan. "Die variëren tussen $300 en $500 tot ongeveer $3.000, wat een aanzienlijke verhoging is."
"Deze situatie kan voor meer inefficiënties zorgen in de toeleveringsketens, wat eigenlijk ten goede komt aan de rederijen [omdat ze de tarieven verhogen], maar nadelig is voor de expediteurs, importeurs en consumenten. Want uiteindelijk zullen de goederen gewoon duurder worden."
Bron: mundomaritimo.cl