"De oogst is nog eerder beperkt, maar toch gaan er al 7.000 bakjes aardbeien per dag de deur uit", zegt Giuseppe Zuccarella van de gelijknamige Zuid-Italiaanse coöperatie. "We hebben verschillende formaten verpakkingen en op een groot deel daarvan wordt het merk van de distributeur aangebracht. We leveren aan ongeveer twintig supermarkten."
Steeds meer supermarkten vragen naar verpakkingen met het huismerk. De trend doet zich niet alleen voor in het aardbeiensegment, maar ook voor andere groenten en fruit, omdat het voordelen oplevert voor alle betrokken partijen: supermarktketens, telers en consument. Die laatste profiteert van de kwaliteit en de lagere verkoopprijs, want private labels bieden de producten aan tegen een prijs die doorgaans 20-25% lager is dan die van de A-merken.
"Nu zijn we ook bezig met de planning voor de levering aan buitenlandse supermarktketens, met name in Duitsland en Frankrijk", legt Zuccarella uit. "De supermarkten leveren mooi werk met het aanbod van lokale specialiteiten, maar telers moeten er dan wel voor zorgen dat die gedurende het seizoen in constante volumes beschikbaar zijn. Het is een relatie gebaseerd op vertrouwen en synergie: wij verbinden ons ertoe het aanbod te verzekeren, ook in het begin van het seizoen, terwijl de retailinkopers ons garanderen dat ze niet zullen speculeren in het hoogseizoen. Voorlopig gaat alles goed: de vraag is hoog en de aardbeiplanten van bewortelde stekken verkeren in topconditie. In één maand tijd is de opbrengst met 15-20% toegenomen. We plukken momenteel 6 rassen."
Fortuna aardbeien
Brochures voor retailinkopers:
Klik hier voor aardbeien
Klik hier voor sinaasappelen
Voor meer informatie:
OP Zuccarella Soc. Coop. Agr.
Via Parisi, 16
Scanzano Jonico (MT) - Italië
Tel: +39 (0)835 418009
[email protected]
facebook/opzuccarella
www.opzuccarella.it