Hoewel de traditionele kersthandel in de loop der jaren minder belangrijk is geworden, is december nog steeds een spannende en omzetrijke maand in de groenten- en fruithandel. "Tot de topsellers behoren alle koolsoorten en veldsla", zegt Denis Piper, Sales Manager bij Frischezentrum Melzig in Aschaffenburg. "Franse bloemkool is momenteel vrij schaars en de prijs is ongeveer 30-40% hoger dan vorig jaar. Daarom zijn we overgestapt op Italiaans product. De Italiaanse geïmporteerde groenten - zoals koolrabi, andijvie en radicchio - worden tegen relatief normale prijzen aangeboden."
"Ongewone exotische fruitsoorten zijn ook erg populair in de aanloop naar Kerst", zegt Piper. "De vraag naar de gebruikelijke exoten zoals mango's en avocado's, die ik niet eens meer exotisch zou willen noemen, is niet significant hoger dan normaal. In plaats daarvan richten mensen zich op nicheproducten zoals pitahaya, grenadilla, carambola en lychees. Voor dat laatste product verwachten we binnen een paar dagen, naast luchtvracht, ook de eerste zendingen per boot."
Denis Piper is Sales Manager bij Melzig en biedt momenteel onder andere lychees uit Madagaskar aan.
Overzees steenfruit in de lift
Volgens Piper winnen kersen en steenfruit van overzee ook aan populariteit bij consumenten. "We voeren momenteel het hele steenfruitassortiment, of het nu perziken, abrikozen, pruimen of nectarines van Zuid-Afrikaanse oorsprong zijn, waarbij het laatste product het populairst is. Sinds week 49 bieden we ook Chileense kersen aan. Hoewel kersen geen groot artikel zijn bij ons cliënteel, d.w.z. in de horeca en retail, bieden we ze de hele winter door aan uit verschillende landen van herkomst, zoals de VS, Canada en Zuid-Afrika."
Al met al kan het management van Frischezentrum Melzig terugkijken op een bewogen maar succesvol afzetjaar in 2023. Piper: "De afgelopen jaren waren behoorlijk turbulent door meerdere crises en dit jaar was wat dat betreft niet anders. Er zijn aanzienlijke prijsstijgingen geweest voor veel producten, wat de stemming heeft gedrukt. Bepaalde artikelen, zoals wortelen en aardappelen, bleven zelfs later in het jaar duur. Ondertussen was de koopkracht vooral aan het begin van het jaar erg matig, wat op zijn beurt leidde tot een harde prijzenoorlog in de retail en meer reclamecampagnes in het lageprijzensegment. Gelukkig normaliseerde de situatie zich enigszins in de loop van het jaar."
Vijgen en nectarines van het zuidelijk halfrond
Tekort aan geschoolde arbeidskrachten en stijgende vrachtprijzen
Melzig levert voornamelijk aan regionale supermarkten, catering en de hotelbranche. Het tekort aan geschoolde arbeidskrachten wordt steeds duidelijker merkbaar in zowel de retail als de catering. "Tegelijkertijd is convenience in opkomst, waardoor er geen personeel in de keuken nodig is. Convenience is ook in opkomst bij de consument, bijvoorbeeld in de vorm van bowls en fruitbekers," legt Piper uit, die Freshcut producten inkoopt bij regionale leveranciers.
De verdere stijging van de vrachtprijzen is momenteel ook kenmerkend voor de gebeurtenissen in de Duitse groenten- en fruithandel. "De vrachtprijzen worden al elk jaar in december verhoogd. Naast deze regelmatige verhogingen worden we dit jaar geconfronteerd met de tolverhoging op 1 januari. Uiteindelijk zal dit niet alleen gevolgen hebben voor ons als leverancier, maar voor alle schakels in de keten", besluit Piper.
Voor meer informatie:
Denis Piper
Frischezentrum Melzig
Magnolienweg 46
63741 Aschaffenburg - Duitsland
Tel: +49 (0)6021 150870
[email protected]
www.melzig-gmbh.de