Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vertragingen Panamakanaal zorgwekkend voor Ecuadoraanse bananensector

Bananen zijn een basisproduct in elke supermarkt over de hele wereld en daarom blijft Ecuador als grootste exporteur van dit fruit continu inspanningen leveren om de veiligheid van de producten en de werknemers in de velden en de pakstations te waarborgen. Volgens José Antonio Hidalgo, directeur van de Ecuadoraanse vereniging van bananenexporteurs Aebe, is de export het voorbije jaar weer toegenomen.

“De export is weer hoger en dat komt ook andere schakels in de toeleveringsketen ten goede. Tussen januari en oktober van dit jaar hebben we 6,36% meer bananen geëxporteerd dan in dezelfde periode vorig jaar. Toch is het nog minder dan drie jaar geleden, toen gedurende de pandemie ruim 380 miljoen kartons naar het buitenland werden verzonden”, stelt Hidalgo.

Vanwege de precaire veiligheidssituatie in Ecuador heeft de brancheorganisatie Aebe geïnvesteerd in een reeks initiatieven om de algehele veiligheid te waarborgen, niet alleen van de werknemers in de bananensector, maar ook van de reputatie van het land. “Veiligheid is belangrijk voor de sector omdat het de gemoedsrust van werknemers, telers en exporteurs en de reputatie van de sector beïnvloedt. Er komen immers nog steeds ladingen met drugs verstopt in de containers aan, vooral in de Verenigde Staten en Europa, markten die 40% van de export vertegenwoordigen. Dit heeft een impact op de exportkosten en de concurrentiepositie van Ecuador. De sector investeert $200 per container, een bedrag dat niet wordt doorberekend aan de koper. Deze situatie maakt ons tot slachtoffers. Om een einde te maken aan deze situatie zullen we onze inspanningen met de veiligheidsdiensten blijven coördineren”, legt Antonio Hidalgo uit.


De container- en multifunctionele terminals van de maritieme haven van Guayaquil “Libertador Simón Bolívar” worden geëxploiteerd door het bedrijf Contecon.

Vertragingen Panamakanaal zorgwekkend
Bananen zijn als bederfelijk product gevoelig voor de huidige vertragingen in het Panamakanaal. “De vertragingen hebben een impact op het concurrentievermogen van onze bananen. Ze beïnvloeden de prijs, de transittijd, het verzendschema en de fruitkwaliteit. De logistiek in het eerste kwartaal van 2024 zal voornamelijk afhangen van de weersomstandigheden. 82% van onze bananen passeert het Panamakanaal en Ecuador is de negende grootste gebruiker van deze waterweg, met een aandeel van 4,9% in het afgelopen jaar. Door de droogte in het kanaalgebied en de aankondiging door de bevoegde autoriteiten van de doorvoerbeperking hebben drie van de vier belangrijkste rederijen die bananen in Ecuador verschepen, namelijk MSC, CMA CGM en Hapag Lloyd, al aangekondigd dat ze een toeslag per container zullen aanrekenen. MSC past het al toe vanaf 15 december, CMA CGM en Hapag Loyd zullen dit doen vanaf 1 januari 2024. Andere rederijen, zoals Sea Trade, overwegen de Straat van Magellaan te gebruiken als alternatieve route, met als argument dat de kosten van de langere route bijna gelijk zijn aan de kosten van doorgang door het Panamakanaal.”

Aebe kondigt ook aan deel te nemen aan de onderhandelingen over vrijhandelsovereenkomsten met China en Zuid-Korea. Sociale duurzaamheid is een ander belangrijk aspect voor de exporteursvereniging. “In het Summary Report on the Wage Analysis of Ecuadorian Banana Plantation Workers Linked to the German Market, gecoördineerd door een werkgroep van Duitse supermarkten bestaande uit Aldi Süd, Aldi Nörd, Dm, Kaufland en Rewe werd vastgesteld dat 99,36% van de werknemers die bij de analyse betrokken waren, een leefbaar loon ontvangen. Het leefbaar loon werd in 2010 bij wet verplicht”, besluit Antonio Hidalgo.

Voor meer informatie:
José Antonio Hidalgo
Aebe
Tel: +593 96 402 9141 (Ecuador)
[email protected]
www.aebe.com.ec

Publicatiedatum: