Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“Ongelofelijk, discount uitstraling geeft structurele verdubbeling van de omzet”

Geslaagde make-over: Boerderijwinkel Verdaasdonk naar Vershal Verdaasdonk

Tholen - Een structurele verdubbeling van de omzet met minder uren, dat is het resultaat van de ombouw van de gezellige Boerderijwinkel Verdaasdonk naar discount Vershal Verdaasdonk. “Al die jaren geloof je in je concept en dat je het goed doet, maar dan blijkt dat het ook anders kan”, vertelt Peter Verdaasdonk. Daarmee is hij de eerste ondernemer die de radicale stap genomen heeft om de formule die Vershal Boontjes van Enzo Cassaro hanteert te implementeren.

Peter Verdaasdonk

Weg met snuisterijen, beleving en uitstraling, de winkel wordt er niet gezelliger op, maar je klanten worden wel blijer, plus je krijgt meer klanten. Door het concept achter Vershal Boontjes in te voeren, onder andere bestaand uit regelmatig opvallend scherpe, maar kwaliteitsvolle aanbiedingen, opvallende gele prijskaarten, een discountuitstraling, zelfschep salades en vlogs haalt Peter Verdaasdonk sinds een aantal weken meer blije klanten binnen.

Peter volgde de ontwikkelingen bij Vershal Boontjes al enige tijd, kocht het boek van Enzo en ging ook persoonlijk polshoogte nemen bij Boontjes in Wijchen. In hun winkel in Boxmeer zagen ze de groei stagneren. Daarom begonnen ze met acties, dan zagen ze het klantenaantal scherp toenemen, soms wel met 200. Die klanten vasthouden bleek lastiger….

Na gesprekken met Enzo besloot Peter nog meer zaken aan te passen. “Alles wat sfeer en beleving was hebben we weggehaald. Mijn vrouw vond het in eerst instantie helemaal niets, ze wilde liever niet in een Aldi-winkel staan, maar nu ze al die blije klanten ziet, is zei ook blij”, vertelt Peter. Klanten krijgen meer focus op het product en daar gaat het om. Peter vertelt dat door streekproducten, die hij al die jaren al verkocht, neer te zetten op tafels met opvallende gele prijskaarten erboven, in plaats van netjes in een kast, deze ineens opvielen. Peter: “O fijn dat je dit nu allemaal hebt”, zeiden klanten tegen me na de ombouw, maar het stond er altijd al!”

Regelmatig vloggen trekt veel klanten naar de winkel

De make-over van de winkel zorgde vanaf dag één voor verbluffende resultaten en zet al voor de vijfde week op rij door. “Het is gewoon ongelofelijk. De klantenstroom is verdubbeld en het is niet één dag teruggezakt,” aldus Peter. Hij merkt dat de winkel aantrekkelijker is geworden voor mensen met een beperkt budget. Hij hanteert nu scherpe prijzen op bepaalde producten die fungeren als trigger. Hoewel daar minder marge of soms negatieve marge op zit, betalen die zich terug door de verkoop van andere producten waarmee wel een goede marge kan worden gemaakt. “We konden onlangs bij de groothandel heel goedkoop puntpaprika inkopen, voor 55 cent per zakje. Ik heb 40 kisten gekocht en die voor 50 cent in de winkel gezet, na 1,5 dag was het op en de gemiddelde besteding per klant bleef op hetzelfde niveau. Klanten kwamen dus niet alleen om die goede aanbieding te kopen en klanten gaan met een blij gevoel weer naar buiten en praten erover. Zo’n aanbieding moet wel echt goede kwaliteit zijn, een klein plekje of gekke vorm is niet erg, maar het moet na aankoop nog wel een aantal dagen goed blijven.”

Een ander blijvend succes is de zelfschep-saladebar, die omzet is verdriedubbeld. “Voorheen verkochten we voorverpakte bakjes van 250 gram uit de koeling. Nu kunnen klanten het zelf scheppen en dat vinden ze leuk. Het is in hun beleving nog verser en als ze zelf scheppen doen ze altijd een beetje meer in en wij zijn van het hele etiketteerverhaal af”, vertelt Peter.

De omschakeling van Boerderijwinkel naar Vershal bracht niet alleen groei met zich mee, ook efficiëntie doordat ze meer verkopen met minder werkuren. Ook het maken van de marketingstrategie bleek een succes, meer klanten zonder het plaatsen van dure advertenties en vlogs maken is ook best leuk om te doen, besluit Peter.

Voor meer informatie:
Vershal Verdaasdonk
Stevensbeekseweg 3a
5845 ER Sint Anthonis
into@ikgavoorvers.nl
www.ikgavoorvers.nl