Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Voorraad leveranciers van Fruit At Work bij boerenprotesten vernield

"We begrijpen en steunen de telers, maar doe het op een andere manier"

Tholen - De boerenprotesten in België hebben gisteren weer voor de nodige hinder gezorgd en ook vandaag blijft het de gemoederen bezighouden. Niet alleen zijn er zeer veel vertragingen in het verkeer, maar ook worden er meerdere distributiecentra van retailers geblokkeerd en vrachtwagens met geïmporteerd product leeggehaald en soms vernield. Dit gebeurde ook bij een leverancier die op weg was naar Fruit At Work. "We begrijpen de woede en steunen de telers, maar doe het op een andere manier", vertelt Yannick Aerts van het bedrijf uit het Vlaamse Zonhoven.


Voorraad, bestemd voor Fruit At Work, op de weg

"Laat ik allereerst voorop stellen dat ik de emoties begrijp. Er moet zeker gekeken worden naar de discussie of telers een eerlijke prijs krijgen", legt Yannick verder uit. "Het moet en kan echter ook anders. Wij moeten hier niet het doelwit van worden. We zien het in Frankrijk al langer dat leveranciers van ons problemen ondervinden van telers die proberen Spaans product op de weg te kantelen. Nu zien we het ook hier dus gebeuren en nogmaals: we steunen ze door dik en dun, maar nu zijn wij de pineut met de vele vertragingen en extra kosten die daarbij komen kijken. Deze vrachtwagen werd in Halle leeggehaald. Verhoudingsgewijs is de impact gelukkig beperkt, maar het is jammer dat het zo moet. "

"Wij leveren maandag en woensdag, maar als alles dichtgezet wordt, komen we overal te laat. Als mensen dan om 5 of 6 uur van kantoor naar huis gaan, kunnen we ons werkfruit door de vertragingen soms niet beleveren. Dan moeten we de volgende dag terugkomen en die extra kosten komen toch op ons bordje terecht. De eindklant heeft er helaas niet altijd begrip voor dat er dan twee keer gereden moet worden en zal er dan zeker niet voor betalen. Het zorgt voor veel onnodige stress."

De ondernemer geeft dan ook aan dat de woede bij deze acties niet op de juiste personen gericht is. "Het overgrote deel van de vernielingen zijn producten die uit het buitenland komen. Zelf exporteren we als België en Nederland ook zeer veel groenten en fruit. Dat er aanvoer vanuit het buitenland komt, is hoe de handel werkt. Dat ze betere prijzen willen en moeten krijgen, staat buiten kijf, maar kijk alstublieft naar andere manieren om dit onder de aandacht te brengen. Dan steunen we het door dik en dun."

Boerenprotesten blijven onverminderd doorgaan
Door heel België worden zowel spontane acties , als een geplande door Boerenbond, georganiseerd. Zo zijn er dus verschillende distributiecentra van retailers geblokkeerd door de protesterende landbouwers. Gondola sprak onder meer met Aldi en Colruyt over de situatie en gevolgen daarvan. "Er zijn dus geen structurele bevoorradingsproblemen, maar wel transportstoringen: net als gisteren worden we gehinderd door de snelwegblokkades. Onze vrachtwagens staan - zoals het geval is voor de hele sector - vast in het verkeer en/of we annuleren uit voorzorg ritten", legt Hanne Poppe van Colruyt uit.

"Ritje Marseille-Lyon duurt opeens tien uur"
In Nederland waarschuwt TLN haar leden die in België en Frankrijk rijden ondertussen, om op te passen voor de soms grimmige boerenprotesten op de wegen. Jan Winde van transportbedrijf Winde GTFrance vertelde vanochtend over de gevolgen van de protesten voor zijn bedrijf in het BNR-programma Ochtendspits. "Een ritje van Marseille naar Lyon duurt normaal vier uur, nu tien."

Het bedrijf uit Rotterdam heeft in totaal 15 wagens, waarvan er zich op dit moment 12 in Frankrijk bevinden. "De gevolgen van de boerenstakingen vallen voor ons nog wel mee", vertelde de eigenaar van het bedrijf dat exclusief op Frankrijk rijdt aan presentator Bas van Werven. Ze proberen trucks op sommige plekken echt te belagen, stelt Winde. "Vooral chauffeurs van supermarktwaren, zoals groente, fruit en vlees zijn in Frankrijk de klos. En daarnaast ook vooral weer Spaanse chauffeurs. Omdat de boeren daar voor hun gevoel nog een appeltje mee te schillen hebben."

Consumentenleden Faircoop doen op om landbouwers te ondersteunen
De coöperatie roept op tot solidariteit voor de Belgische boeren, zo schrijft VILT. "Ze ervaren al te lang de onhoudbare druk van een beleid dat het essentiële belang van hun rol in ons land negeert", zo laten ze weten. "Wanneer men bedenkt dat de gemiddelde leeftijd van boeren meer dan 55 jaar is en slechts 12 procent van hen kan rekenen op overname van hun bedrijf, is het urgent om in actie te komen. Dit nog los van de talloze nieuwe normen die strikt moeten worden nageleefd en de druk op onze landbouwers om in omvang toe te nemen voor meer investeringen en betere prestaties."

Grote verkeershinder
De komende dagen staan er nog meerdere acties op het programma. VILT volgt de actuele gang van zaken rond de protesten nauw op en bericht onder meer dat de lokale politie van Gent waarschuwt voor grote verkeershinder op donderdag door geplande boerenprotesten. Op verschillende toegangswegen naar Gent worden problemen verwacht. Het gaat onder meer over de N70 (Lokeren-Gent), N60 (Vlaamse Ardennen-Gent), N9 (Eeklo-Gent) alsook op de R40 (kleine ring rond Gent).

Febetra heeft een lijst gemaakt van de verschillende wegblokkades die aan de gang zijn. Hier kan men de actuele vertragingen bekijken.