Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fotoreportage Fruit Logistica 2024

Tholen - De Fruit Logistica zit er weer op. Drie dagen lang netwerken, rondlopen en, in ons geval foto's maken, is weer tot een einde gekomen. De algemene tendens onder de exposanten was toch van een positieve aard. Protesten en stakingen in en rond Berlijn vergemakkelijkte het reizen over het algemeen niet, maar toch wist men de beurshal, die gedurende de dagen vol liep, goed te vinden. "Fruit Logistica blijft toch de beste beurs om klanten te ontmoeten" was een veelgehoord antwoord onder de exposanten. Hieronder de link naar de fotoreportages van de Nederlandse en Belgische AGF-handel. De internationale fotoreportages volgen morgen.

Klik hier voor de fotoreportages van de Nederlandse en Belgische AGF-handel

De Nederlandse bezoekers en exposanten weten de Fruit Logistica nog altijd goed te vinden. "Op de Fruit Attraction ontmoet je veel leveranciers, maar voor de klanten moeten we wel in Berlijn staan", aldus een standhouder. De Holland Fresh Group vierde dit jaar haar 25-jarige deelname. Gespreksonderwerpen te over op de beurs, variërend van de lage beschikbaarheid van veel importfruit, exoten en vollegrondsgroenten tot de florerende perenexport en de impact van de vertraagde aanvoer vanuit Azië door de Rode Zee-crisis. De impact van de oorlog in Israël lijkt erg te verschillen per productgroep. Naast verschillende rasintroducties kon ook de eerste aardbeienvariëteit van Limgroup die is opgekweekt uit zaad op de nodige belangstelling rekenen. Het appelras Wurtwinning van Fresh Forward kreeg op de beurs de merknaam Bloss.

Boerenprotesten in Europa
Onder de Belgische exposanten, waarvan het merendeel traditiegetrouw op het Belgische paviljoen in hal 27 stonden, heerste ook tevredenheid. Ondanks dat er bij sommigen het gevoel was dat de hal toch een beetje weggestopt was, waardoor de eerste dag bezoekers nog niet helemaal wisten waar ze de Belgen konden vinden, waren de stands donderdag druk bezocht. Een belangrijk gespreksonderwerp bleef de boerenprotesten die vlak voor de start van de beurs tot een einde waren gekomen, maar "ik verwacht dat ze binnen no time weer op straat zullen staan, dus we moeten ons erop voorbereiden", zo vertelde een handelaar. Veel exposanten gaven dan ook aan flink wat hinder te hebben ondervonden van de blokkades, ondanks de sympathie die er was voor de reden van de protesten van de boeren.

Verder bleek de beurs in Berlijn ook weer het moment dat enkelingen met nieuwe verpakkingen of concepten naar buiten traden. Zo was Bart Nemegheer van De Aardappelhoeve tevreden over de heropleving van de verse aardappelverkoop dit seizoen. Een gegeven dat ook Warnez herkende. Zij introduceerden daarnaast een nieuw aardappelmerk, waarover later meer. Bovendien testte Tom Verdonck van Tomeco het water onder het publiek voor de Sweetest Queen-tomaten onder een nieuwe Frieda-stijl. Naast deze vernieuwingen waren er ook weer enkele bekende paradepaardjes te bezichtigen, zoals de Rubis Gold-appel op de stand van Devos, de Qtee bij Fruithandel Wouters en de Elite-tomaten van debutant Elite Foods.

Fruit Logistica weer op pre-coronaniveau
Ondanks de stakingen op de luchthavens en de daarmee gepaard gaande annuleringen van vluchten, kwamen ook dit jaar weer bezoekers van over de hele wereld naar Berlijn. Vooral op de eerste twee beursdagen waren de bezoekersaantallen in de hallen 20 en 21, waar zoals gebruikelijk de meeste Duitse en Oostenrijkse exposanten waren gevestigd, zeer tevredenstellend. Sommige exposanten zeiden dat de aantallen weer terug waren op het niveau van voor corona. Het driedaagse evenement in Berlijn wordt steeds vaker vergeleken met Fruit Attraction in Madrid. De laatstgenoemde beurs wint duidelijk aan belang, waarbij de datum van het evenement in de herfst wordt gezien als bijzonder gunstig voor bepaalde delen van de fruithandel. Toch heeft de groei van Fruit Attraction geen negatieve invloed op Fruit Logistica. Integendeel: de twee beurzen versterken en vullen elkaar aan en hebben daarom allebei bestaansrecht.

Onder andere kunstmatige intelligentie heeft de technologische ontwikkeling in de industrie een boost gegeven. Dit is vooral terug te zien in de machinebouwsector. Op de Fruit Logistica werden dan ook tal van AI-gebaseerde processen gepresenteerd, zoals het nieuwste Softripe-systeem voor het rijpen van ananas van Frigotec en de gerobotiseerde avocadoverwerkingslijn van Kronen. Naast de reguliere FLIA Innovation Award werd dit jaar voor het eerst ook een aparte Technology Award uitgereikt. Onder de genomineerden was het zelfbedienings aspergeschilsysteem 'Spargel to Go' van Hepro.

Er was dit jaar meer dan genoeg om over te praten op de Fruit Logistica. De laatste nasleep van de pandemie, de oorlogssituatie in Israël en Oekraïne, maar ook binnenlandse kwesties zoals de verhoging van tolgelden en minimumlonen, de ambitieuze biologische doelstellingen en de over het algemeen moeilijkere politieke randvoorwaarden kenmerkten de discussies op het terrein en tijdens de avondevenementen tijdens de beurs. Desondanks blijft de Duitse fruitindustrie innovatief en concurrerend. Er is een grote bereidheid om actief deel te nemen aan nieuwe concepten en ideeën. Een voorbeeld hiervan is het nieuwe Bloss appelconcept, een transnationale samenwerking waaraan de Duitse appelsector al heeft deelgenomen.

Minder Franse bedrijven
Er waren dit jaar minder Franse bedrijven in het Frankrijkpaviljoen dan vorig jaar: 75 bedrijven dit jaar tegenover 98 in 2023. De meerderheid van de exposanten was blij met de verandering van hal (in 2023 zaten ze in hal 22 - de historische hal voor Frankrijk), omdat de bezoekersaantallen hoger waren en de sfeer beter, omdat vorig jaar veel exposanten klaagden dat de hal "leeg" was. Velen vonden dat de eerste dag drukker was dan de tweede.

Voor het eerst stond de Internationale Markt van Rungis op een stand die gedeeld werd met de Franse Nationale Federatie van Groothandelsmarkten en de Wereldunie van Groothandelsmarkten. Onder de vele onderwerpen die op de beurs werden besproken, waren de problemen waarmee de andijviesector te maken heeft (met het geleidelijk verdwijnen van fytosanitaire oplossingen en het gebrek aan alternatieve oplossingen), evenals de productiedaling als gevolg van overstromingen in Noord-Frankrijk. Ook de worteltelers zijn getroffen door de overstromingen. Het onderwerp van de landbouwcrisis en blokkades stond ook centraal in de discussies, met bijzondere aandacht voor de toekomst van de landbouwsector. Sommige exposanten presenteerden ook nieuwe variëteiten die in het laatste kwartaal van 2023 werden gelanceerd, zoals Frutastic van Gautier Semences of Eden Gold peer van Escande Nursery.

Bezorgdheid over uitdagingen Spaanse teelt
Hoewel de aanwezigheid van Spanje de afgelopen jaren iets is afgenomen, was het land na Italië en Nederland opnieuw sterk vertegenwoordigd op de Fruit Logistica. Een Spaans bedrijf stond opnieuw op het podium van de Innovation Awards, dit jaar als winnaar, Unica uit Almería, met de nieuwe groente Zucchiolo, ontwikkeld door Ifapa en Beyond Seeds. Andere nieuwe producten vielen ook op, zoals de nieuwe Pea-mole van Anecoop, een guacamole die voornamelijk gemaakt is van erwten en avocado, met een hoog eiwitgehalte en een lager vetpercentage dan traditionele guacamole.

Spaanse bezoekers en exposanten toonden zich optimistisch en tevreden over de beurs, hoewel ze hun bezorgdheid over de uitdagingen voor het Spaanse platteland niet onder stoelen of banken staken, zowel door de stijging van de productiekosten, die vooral coöperaties 'verstikken', als door de droogte in verschillende belangrijke productiegebieden, van noord tot zuid. Tijdens de viering van Fruit Logistica waren er in Spanje demonstraties en wegblokkades van boeren in verschillende provincies om uiting te geven aan hun complexe en uiteenlopende ongenoegen. De beurs was de officiële etalage om de strategische alliantie van twee belangrijke fruitproducerende coöperaties uit Lleida, Actel en Fruits de Ponent, in detail bekend te maken. Samen zullen ze meer dan 110.000 ton verwerken, voornamelijk steenfruit. De Spaanse groente- en fruitsector blijft zich ontwikkelen met de vorming van grote groepen.

Contacten alleen nog op afspraak bij grote Italiaanse bedrijven
Vergeleken met andere edities waren er dit jaar ongeveer honderd Italiaanse bedrijven minder op Fruit Logistica. De contactpersoon van een grote ondernemersvereniging zegt dat de editie 2024 minder goed bezocht was dan andere jaren, maar nog steeds interessant. De bedrijven hadden goede contacten, omdat iedereen zich realiseerde dat de beurs nu alleen nog op afspraak bestaat, door deze in de maanden ervoor te organiseren. De fase waarin mensen naar beurzen gingen om nieuwe klanten te ontmoeten is definitief voorbij, althans dit geldt voor grote bedrijven. Enkele van de oorzaken van het lagere aantal Italiaanse bedrijven zijn: verminderde investeringen, een zeker ongeduld met de aanzienlijke kosten, niet alleen op de beurs, maar ook voor het leven in de stad zelf (taxi's, hotels, restaurants) en, voor sommigen, ook de periode die het inplannen bij supermarkten niet toelaat.

VK minder groot vertegenwoordigd, maar blij met locatie
Het VK was niet zo goed vertegenwoordigd als in voorgaande jaren, maar degenen die in de belangrijkste Britse stands in hal 5.2 waren, waren erg blij met de locatie waar het verkeer zeer goed was. De aardappelbedrijven zeiden dat ze verwachten dat hun aardappelvoorraad over een paar maanden op zal zijn en dat ze zich tot import zullen moeten wenden. De pootgoedtelers hadden een beter groeiseizoen en hebben het grootste deel van de oogst gerooid voordat de zware regens het land troffen.
De vraag naar zachtfruit was in januari een beetje gematigd, meer dan normaal, maar het lijkt erop dat de vraag weer aantrekt nu we in de richting van Valentijnsdag gaan. Het machinebedrijf rapporteert een zeer druk jaar met een goede vraag omdat bedrijven blijven automatiseren. Robotica en opbrengstvoorspellingstechnologie zien ook vooruitgang en een toename in de vraag.

Polen viert 15 jaar een gezamenlijke stand
De Poolse standhouders vierden een feestje, al 15 jaar presenteren ze zich gezamenlijk via de Poolse nationale stand. Er staan altijd vooral appelhandelaren op de beurs en die zagen veel kansen op de Zuid Amerikaanse markt, aangezien het verschepen van Azië een stuk lastiger is dit seizoen. Nu de Zuid-Amerikanen zelf de appelen oogsten, zochten de handelaren nieuwe opties. In hal 21 kwam veel bezoek. Met de hoge appelprijzen zien veel van de exporteurs het als een geslaagd seizoen, al zijn hun kosten eveneens flink gestegen.

De Turkse standhouders waren maar al te blij dat ze dit jaar niet in de CityCube te vinden zouden zijn. Na flink wat klachten richting de organisatie was er een zeer grote delegatie van Turkse handelaren op de beurs. Hal 27 viel duidelijk bij iedereen in de smaak. Bij zowel de handelaren als hun bezoek kwamen de broodjes Doner tevoorschijn tijdens te lunch. Na de verschrikkelijke aardbeving vorig jaar is de handel verder erg goed gegaan, ondanks de torenhoge inflatie van het land. Kosten zijn daardoor enorm hoog, maar ook de prijzen van hun producten waren hoog. De Turkse appelhandelaren die vooral naar India exporteren hadden wel een groter probleem. Het duurt veel langer en is veel duurder om de appels op de plaats van bestemming te krijgen.

Het was druk in hal 5.2, waar de Portugese standhouders te vinden waren. Een goede doorloophal, met flink wat kansen op de markt. Na een slecht peerseizoen hebben de standhouders hoop dat het voor aankomend seizoen een stuk beter zal gaan. Water is nog wel een uitdaging bij de telers in Portugal, maar tegelijkertijd merken de handelaren dat er steeds meer interesse komt vanuit Europa in de Portugese producten. Verder handelen ze vooral veel met Brazilië.

De Grieken stonden een aantal jaar geleden nog in hal 1.1. Een groot stuk beursvloer, maar met zeer weinig bezoek, naar hun eigen zeggen. In hal 8.2 hebben deze standhouders hun draai echt gevonden. Met veel citrus, kiwi en watermeloenen zichtbaar op de stands hadden de Grieken het goed naar hun zin. De doorloop vanuit hal 7.2c was goed te merken, aangezien het vaak file was in de smalle hal. Ondanks de logistieke uitdagingen als het gaat om de export naar Azië, hebben de Grieken genoeg kansen gezien in Europa dit jaar.

Noord-Amerika: Positieve stemming bij exposanten
Traditioneel is hal 23 de thuisbasis van de meerderheid van de Noord-Amerikaanse exposanten met appelen, peren, citrus, tropisch/exotisch fruit, zoete aardappelen, noten en verpakkingen goed vertegenwoordigd. Er waren enkele nieuwe exposanten, maar het continent verloor ook enkele exposanten die besloten niet terug te keren naar Berlijn. Over het geheel genomen lijkt de vertegenwoordiging vanuit Noord-Amerika een stabiel patroon te vertonen, hoewel het aantal Canadese exposanten tot vier was gedaald. Buiten hal 23 waren een paar bedrijven gevestigd in hallen die meer specifiek waren voor hun producten, waaronder kastechnologie, machines & technologie en logistiek. Daarnaast waren verschillende Amerikaanse importeurs gevestigd in de Latijns-Amerikahal (hal 25), omdat ze producten uit Mexico, Argentinië, Chili en andere Zuid-Amerikaanse landen importeren. Voor allemaal zijn hun wereldwijde connecties, of het nu gaat om inkoop of export, de belangrijkste reden om te exposeren. Klanten en leveranciers van over de hele wereld op één plek zien is zeer waardevol, efficiënt en creëert een positieve sfeer.

Naast exposeren lijken steeds meer Amerikaanse en Canadese bedrijven vertegenwoordigers te sturen om over de beursvloer te lopen. Het is een efficiënte manier om leveranciers van over de hele wereld te ontmoeten in plaats van naar verschillende landen te moeten reizen om ze persoonlijk te ontmoeten. Een andere reden om het evenement te bezoeken is om een gevoel te krijgen voor product- en verpakkingstrends. Wat nu trending is in Europa, zal de komende jaren zijn weg vinden naar Noord-Amerika.

Drukte in Latijns-Amerikaanse hallen
Een handelaar van groenten uit Honduras zei dat de show goed was voor hen om hun allianties met sommige kopers uit te breiden en nieuwe zakelijke kansen te zien.
Ecuadoraanse bananenexporteurs gingen door met handelen na het Russische verbod van sommige bedrijven. Ze zeiden te hopen dat de respectievelijke regeringen een oplossing zullen vinden.

Het Chileense paviljoen was een drukte van belang met verschillende vergaderingen. Er was wat aandacht vlak voor het Chinese nieuwjaar met de laatste aankomsten van kersen. Deelnemers betreurden de tragische bosbranden, die gelukkig niet hebben toegeslagen.

Het PromPeru-landpaviljoen was een drukte van belang met een scala aan groenten en fruit dat werd tentoongesteld. Druiven, avocado's en blauwe bessen kwamen sterk naar voren.

Het paviljoen van Argentinië had een reeks peren-, appel- en citrusproducenten en -exporteurs met fruit in de aanbieding. Citroenproducenten hopen op een beter seizoen met volle productievolumes om te herstellen van het seizoen met lagere volumes van vorig jaar. Het onderwerp van de nieuwe regering kwam ter sprake, met feedback dat ze in de gaten houden welke impact de nieuwe regering zal hebben op de industrie, de wisselkoersen en de inflatie.

Israëlische zaadleveranciers en fruitexporteurs hadden het erg druk op de show. Sommigen zeiden dat ze klanten persoonlijk ontmoetten, terwijl ze ook nieuwe klanten bereikten. De nieuwe aanbieders van AI-technologie toonden hun mogelijkheden voor het scannen van fruit en het meten van kwaliteit met dagelijkse demonstraties. Ze meldden dat de belangstelling van potentiële klanten en klanten erg groot was.

Betere locatie voor Midden-Oosterse exposanten
Hal 22 was de thuisbasis van exposanten uit de MENA-regio (Midden-Oosten en Noord-Afrika), voornamelijk Egyptische, Marokkaanse en Libanese bedrijven, naast andere nationaliteiten uit de regio. De locatie van de hal is veel beter dan die van vorig jaar, volgens de ondervraagde exposanten, omdat deze in het midden van de beurs ligt. Bezoekers die van de Europese naar de Amerikaanse hallen gaan, en vice versa, komen onvermijdelijk door de MENA hal. Deze observatie werd gedeeld door verschillende Egyptische, Marokkaanse en Libanese exposanten, die ook de inspanningen benadrukten om aantrekkelijke, ruime en lichte stands te bouwen. Marokkaanse exposanten waardeerden in het bijzonder de locatie van hun paviljoen, vergeleken met dat van vorig jaar in City Cube, dat ze als geïsoleerd beschouwden.

Exposanten uit de regio benadrukten ook hoe druk het bleef in de hal gedurende de hele beurs, tot in de laatste uren van de derde dag, wat volgens hen vrij zeldzaam is en het succes van de editie van dit jaar aantoont.

Klik hier voor de fotoreportages van de Nederlandse en Belgische AGF-handel

Klik hier voor de fotoreportage van de tuinbouwstandhouders van onze Groentennieuws-collega's