Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lucien de Wit, LuBaFresh:

"Door vroege start zal volume India-druiven vanaf begin april al vlug afnemen"

Tholen - Voor het eerst sinds de coronapandemie bezocht Lucien de Wit afgelopen weken zijn Indiase druivenleveranciers. Voor het eerst ging ook zoon Luuk, verantwoordelijk voor het kwaliteitsmanagement, mee. Lucien toont zich onder de indruk van de kwaliteitsslag die de Indiase partners maken. "Het land is echt een inhaalslag aan het maken, men heeft echt geïnvesteerd in kwaliteit. Zag je vroeger vooral Thompson en Sonaka, nu zie je ook steeds meer nieuwe rassen, waaronder Arra-variëteiten, aangeplant worden."

Uniek aan de witte, pitloze Indiase-druiven is dat ze 35 dagen voor de oogst in papier worden verpakt. "Dit gebeurt eigenlijk alleen in India, in andere landen is dat namelijk veel te duur. Hierdoor kleuren de druiven mooi egaal hebben ze geen last van zonnebrand. Een week voor de oogst gaat het papier eraf, waarna de kleur en brix nog wat bijtrekt."

"Dit jaar startte het India-druivenseizoen vroeg met de eerste verladingen in week 2. Inmiddels beginnen de verladingen al lager te worden, dus men is al over de piek heen. Ik verwacht zelf in week 13-14 de laatste verladingen, dus als we van de huidige route om Afrika heen uitgaan, arriveren hier rond de eerste week mei de laatste Indiase druiven", aldus Lucien. De route via Kaap de Goede Hoop zorgt ervoor dat de druiven tien dagen langer onderweg zijn en dat heeft een flinke impact. "De kosten voor zeevracht zijn verdubbeld ten opzichte van de eerste prijzen die voor het seizoen werden afgegeven. Dat is omgerekend een euro per doos aan extra kosten, alleen voor zeevracht."

Kwalitatief kunnen de druiven de langere transittijd volgens de importeur goed hebben. "De druiven krijgen voor vertrek een extra kwaliteitscheck en zo vindt er in het land zelf een extra kwaliteitsselectie plaats. Natuurlijk zijn de druiven nu 35-40 dagen onderweg, maar dat is voor Zuid-Afrika met alle vertragingen van de laatste weken vaak niet anders." De Rode Zee-perikelen zorgen volgens hem niet voor een lagere interesse bij de Indiase exporteurs om hun druiven naar Europa te verschepen. "Het gedeelte druiven dat voor export weggaat is maar een fractie van de totale aanplant. Met 1,4 miljard inwoners is de binnenlandse consumptie enorm. De telers die zich richten op de export zijn hierop ingericht."

"De druivenmarkt is het hele seizoen al niet verkeerd. Vrijwel het hele seizoen arriveren de druiven al op een lege markt en de prijs en afzet verlopen prima. Prijzen voor India-druiven liggen op een niveau tussen de 1,25 - 1,45 euro voor de verpakte druiven en 11-12,50 euro voor de 4,5 kilo punnets. Hoewel we natuurlijk hopen dat de Rode Zee weer snel begaanbaar wordt, zou een opening nu alleen maar marktverstorend werken omdat er dan veel schepen op het zelfde moment arriveren. Ik verwacht dat in de weken 11 t/m 13 de markt iets zal gaan zakken vanwege een hogere aanvoer, maar vanaf begin april zal je al beslist minder druiven binnen krijgen. Toen ik in week 9 in India was, werden er namelijk al beduidend minder druiven verladen dan de weken ervoor."

Voor meer informatie:
Luciën de Wit
LuBa Fresh
Tel: 077-777 7715
Mob: 06-41273443
[email protected]
www.LuBaFresh.com