Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Maurits Hallo en Troy Heemskerk, TVB Transport:

"In vier jaar tijd van één naar tachtig auto's"

Tholen - In 2020 gingen Troy Heemskerk en Maurits Hallo - na enkele jaren op de planning bij Dijco gewerkt te hebben - van start met hun eigen transportbedrijf. Ze huurden een koeltrailer en gingen van start. Wie toen gezegd had dat ze vier jaar later de directie zouden voeren over een transportbedrijf met tachtig eigen vrachtwagens, hadden ze hard uitgelachen. Toch vormen ze - respectievelijk 28 en 31 jaar - samen met Andre Spruyt de directie over TVB Transport.

"Veel mensen denken serieus dat hier een strategisch plan van tien jaar aan ten grondslag ligt, maar het is op ons pad gekomen en als de trein voorbijkomt dan moet je erop springen", vertelt Maurits. In 2022 kregen ze de gelegenheid om de aandelen van het gerenommeerde Westlandse transportbedrijf Ton van Bergen Transport over te nemen. Begin dit jaar volgde de integratie met de SVB Transportgroep. Onder de naam TVB Transport houden ze vanuit Poeldijk tachtig eigen auto's op de weg. De helft van de auto's is in samenwerking met Tiptop Maasdijk inmiddels overgestickerd.

Plaatje paste perfect
"We hebben vorig jaar flink geïnvesteerd in een nieuw planningsprogramma, de mensen en het materiaal en hadden echt gedacht dat 2024 een rustig jaar zou worden, maar het liep even anders", vervolgt Maurits. "Er kwam een unieke kans om samen te gaan met SVB en dat plaatje paste perfect. Als TVB bestond 80% van onze activiteiten uit het transport van overzees fruit. Bij SVB lag de focus juist voor 80% op vruchtgroenten. Onze piek lag in de ochtend en bij SVB in de middag. Al met al volop mogelijkheden vrachten te combineren en de planning en inkoop efficiënter in te richten, zodat we de klant nog beter kunnen ontzorgen."

"We richten ons hoofdzakelijk op het binnenlandse AGF-transport, dat is zeker 90% van ons werk. Het stukje internationale transport dat we doen is vooral een service naar bestaande klanten. Sinds de overname van SVB Transport hebben we een landelijke dekking en komen we echt op alle plekken waar groenten en fruit worden geteeld, in de haven binnenkomen of worden verhandeld. Veel transportbedrijven richten zich alleen op klanten van wie ze 52 weken per jaar werk hebben, wij gaan veel meer met de grillen van de handel mee. Daarbij is de locatie hier op ABC Westland werkelijk perfect. Nu hebben we nog een deel van de auto's in Monster staan, maar we zijn bezig met uitbreiding van het parkeerterrein en dan krijgen we alles op één locatie", vertelt Troy.

Naast het geconditioneerde transport als hoofdactiviteit biedt TVB ook koeriersdiensten en containertransport aan. "Van een envelop tot tien dozen of volle vrachten kunnen klanten bij ons terecht en dat allemaal bij dezelfde contactpersoon. Er zijn niet veel bedrijven die dat kunnen zeggen. Dat koerierswerk, wat SVB al enkele jaren deed, is een leuke uitbreiding op het pakket. Of het nu om een nabestelling of documentatie gaat; een busje bestellen is vaak goedkoper dan een claim."

De taken binnen de directie zijn inmiddels zo verdeeld dat André Spruyt verantwoordelijk is voor planning en het wagenpark, Maurits voor P&O en algemene zaken en Troy voor de planning en commercie. "De grootste uitdaging is om de komende jaren ook weer voldoende mensen te werven. We vissen tenslotte met veel Westlandse bedrijven in dezelfde vijver. We proberen de chauffeurs in elk geval met modern materiaal op pad te sturen. Er komen dit jaar weer de nodige nieuwe auto's aan en dit jaar voldoet ons hele wagenpark aan de Euro 6-norm. Ook hebben we een viertal LZV's. We zien dat deze vorm van CO2-reductie bij klanten erg populair is, dus verwachten daar zeker mee te groeien."

Persoonlijke aandacht
"We zijn jong, dus moeten het respect echt nog verdienen. Dat beseffen we goed. We werken tenslotte met mensen die al langer op de auto zitten dan dat wij oud zijn. We moeten het echt met z'n allen doen, van de chauffeurs tot het wassen van de auto's en de planning. Samen moeten we de dagelijkse puzzel leggen. En als zij het goed hebben, geldt dat ook voor ons en vice versa. Persoonlijke aandacht is daarbij erg belangrijk, dus we gaan zeker niet vanuit een directiekamer opereren, maar ons volop tussen alle collega's begeven. Daarbij kunnen we gelukkig buigen op de ervaring van André binnen de directie, naast de nodige mensen die ons adviseren", benadrukt Troy.

Onlangs vierde TVB haar kennismakingsweekend voor de medewerkers. "Veel chauffeurs kennen elkaar al lang, want ze laden op dezelfde adressen. Maar we wilden bewust naar één nieuwe naam om het teamgevoel te versterken en te voorkomen dat je verschillende kampen krijgt", zegt Maurits. De eerste maanden van het jaar is de nieuwe transportgroep goed doorgekomen. "Voor de tijd van het jaar is er gewoon genoeg werk. Ik heb het idee dat de markt veel eerder loskomt dan andere jaren."

Gunfactor
Consolidatie is volgens de jonge transportondernemers in deze tijden onontkoombaar. "Je ziet het ook bij de tuinders dat veel kleine bedrijven afvallen en de grote jongens alleen maar uitbreiden. Dat geldt voor transportbedrijven ook", aldus Troy. "Daarbij merken we dat de twee jaar dat we samen op de auto gezeten hebben, heel goed hebben uitgepakt. We reden alleen in de buurt van de tuinders naar de handel, maar daardoor kende iedereen ons. Dat heeft wel voor een bepaalde gunfactor gezorgd, waar we nu profijt van hebben. Ook willen we nogmaals Ton van Bergen (75), die overigens nog steeds dagelijks betrokken is en Andre Spruyt bedanken voor de kans die zij ons hebben gegeven."

Op de vraag welke bedrijven er nog meer op het lijstje staan om overgenomen te worden, lacht Maurits: "Je wilt niet weten hoe vaak die vraag de afgelopen tijd aan ons gesteld is. Maar groei is zeker geen doel op zich, want als je te groot wordt is het risico dat je eigen mensen en klanten een nummer worden en dat willen we te allen tijde voorkomen. Tot nu toe lukt dat nog prima. Transport is ons vak. Het doel van TVB is niet om de grootste te worden, maar wel de beste!"

Voor meer informatie:
Maurits Hallo
TVB Transport
Mob: 0641230067
[email protected]
www.tvbtransport.nl