Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rubetrans Logistics GmbH & Co. KG:

"Naast LNG zetten we nu ook de eerste elektrische vrachtwagens in"

Door haar dienstenpakket achtereenvolgens uit te breiden met cross-docking en opslag, is Rubetrans uitgegroeid tot een van de vooraanstaande logistieke dienstverleners in Noord-Duitsland voor temperatuurgevoelige levensmiddelen. Dankzij de gecompartimenteerde opslagfaciliteiten kan het bedrijf, opgericht in 1992 en gevestigd in Steinfeld, verschillende temperaturen garanderen, afhankelijk van de voedselcategorie, en vervolgens de bederfelijke goederen verzamelen en verpakken voor levering aan een centraal magazijn in het hele land binnen 24 uur.

De belangrijkste focus van Rubetrans, een dochteronderneming van de Runden Groep, ligt op zuivel, vlees en vis en minder op AGF, vertelt CEO Christian Bünnemeyer. "De conveniencesector, waartoe bijvoorbeeld ook gesneden sla en vers gesneden fruit behoren, heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. We hebben ons in de loop der jaren ontwikkeld van een pure FTL-vervoerder (Full Truckload) tot een complete dienstverlener voor alle aspecten van gekoelde algemene vracht, met name in de temperatuurbereiken 0-2 en 0-7ºC. Dit heeft ertoe geleid dat we tegenwoordig de cross docking en het koeltransport voor de grote retailketens, zoals Aldi Nord en Aldi Süd evenals Kaufland, verzorgen."


CEO Christian Bünnemeyer (l) en Chris Volkmer op de Fruit Logistica 2024

De logistiek van levensmiddelen heeft zich ondanks meerdere crises in de afgelopen jaren vrij sterk ontwikkeld. "Er wordt immers altijd gegeten", zegt de directeur van Rubetrans. "Tijdens de pandemie is de afzet in de retail enorm gestegen, wat ook onze orderportefeuille positief heeft beïnvloed. Inmiddels heeft dit zich weer genormaliseerd naar het niveau van voor corona. Maar we moeten ook zeggen dat we in onze sector te maken hebben met sterke seizoensschommelingen. Een goed voorbeeld hiervan is het barbecueseizoen, dat nu weer dichterbij komt."

Andere uitdagingen zijn de verhoging van de tol en het tekort aan chauffeurs. Bünnemeyer: "We hebben met onze klanten afgesproken dat de tolverhoging voor 100% wordt overgenomen. In die zin is er begrip en is men bereid de extra kosten op te vangen. Ook als we kijken naar het tekort aan chauffeurs, staan we er vrij goed voor. Natuurlijk missen we ook wel eens chauffeurs of gaan er enkele met pensioen. In dit opzicht voelen we ook de effecten van vergrijzing. Toch ontvangen we heel wat sollicitaties. Het is ook vermeldenswaard dat ongeveer 80% van onze chauffeurs uit de regio komt. We zorgen niet alleen voor een fatsoenlijke betaling inclusief meerdere toeslagen, maar ook voor interne opleiding. Dit maakt ons niet de goedkoopste aanbieder op de markt, maar zorgt er uiteindelijk voor dat we onze klanten de gebruikelijke service kunnen blijven bieden, wat ook op prijs wordt gesteld."

De Rubetrans-Ecoliner.

Verduurzaming van het hoofdkantoor en het wagenpark
Duurzaamheid is een ander aandachtspunt van het bedrijf. "In de komende twee jaar zijn we van plan om onze faciliteiten uit te rusten met duurzame en regeneratieve brandstoffen. Gepland is een nieuw gekoeld magazijn met autonome energievoorziening door middel van zonne- en windenergie en warmtepompen." Bünnemeyer voegt eraan toe dat het wagenpark van ongeveer 80 vrachtwagens nu ook geleidelijk wordt omgebouwd. "We proberen steeds meer zonder fossiele brandstoffen te werken, wat momenteel nog moeilijk te realiseren is vanwege de korte actieradius van vrachtwagens. Desondanks hebben we onze eerste elektrische vrachtwagen al een paar weken in gebruik en de komende maanden zullen er nog twee volgen. Bovendien hebben we al bijna de helft van ons wagenpark omgebouwd naar LNG, wat betekent dat we in dit opzicht al wat CO₂-besparingen hebben kunnen realiseren. Ik zie twee basisvereisten voor de verdere ontwikkeling van elektrische aandrijving in het zware vrachtvervoer: Ten eerste moet de actieradius worden vergroot tot 600-700 kilometer en ten tweede moet de infrastructuur in Duitsland worden verbeterd."

Voor meer informatie:
Christian Bünnemeyer
Rubetrans Logistics GmbH & Co. KG
Gewerbering 1
D-49439 Steinfeld, Duitsland
Tel: +49 (0)5492 5574 109
[email protected]
www.rubetrans.eu