In het vierde kwartaal van 2023 rapporteerden verschillende scheepvaartmaatschappijen gezamenlijk een gecombineerd EBIT-verlies van $1,44 miljard. Maersk registreerde een verlies van $920 miljoen, Hapag-Lloyd van $252 miljoen, Yang Ming van $109 miljoen, ZIM van $54 miljoen en Wan Hai van $41 miljoen. Allemaal noteerden ze EBIT-verliezen gedurende dat kwartaal. Wanneer we dezelfde groep scheepvaartmaatschappijen vergelijken (met uitzondering van ONE vanwege het ontbreken van historische gegevens, en met inbegrip van Evergreen en HMM, die beide operationele winsten behaalden in het vierde kwartaal van 2023), was dit het hoogste gecombineerde EBIT-verlies in het vierde kwartaal tussen 2012 en 2023. Het vorige hoogste verlies werd geregistreerd in het vierde kwartaal van 2015, met een bedrag van $455 miljoen.
Om de winstgevendheid (of het gebrek daaraan) per TEU verscheept te zien, toont Figuur 1 de EBIT/TEU voor 2010-2023 en laat het de ongekende niveaus zien van de pandemieperiode 2021-2022, terwijl Figuur 2 de y-as afsnijdt bij +/- 300 USD/TEU om de ontwikkelingen in 2023 te tonen.
Om de winstgevendheid per TEU verscheept te analyseren, illustreert figuur 1 de EBIT/TEU voor de jaren 2010-2023, waarbij het ongekende niveau tijdens de pandemieperiode van 2021-2022 wordt weergegeven.
Figuur 2 beperkt de y-as tot +/- 300 USD/TEU om de ontwikkelingen in 2023 te benadrukken.
Tot nu toe beschikken we over EBIT/TEU-gegevens voor vijf scheepvaartlijnen, waarbij COSCO ontbreekt onder degenen die regelmatig rapporteren over zowel hun EBIT als wereldwijde volumes. Maersk's EBIT/TEU van -148 $/TEU vertegenwoordigt hun grootste negatieve EBIT/TEU in de geanalyseerde periode.
Voor Hapag-Lloyd is hun EBIT/TEU-verlies van -84 %/TEU kleiner dan hun enige andere negatieve EBIT/TEU van -239 $/TEU in 2014-Q4. Voor ONE is hun negatieve EBIT/TEU van 2023-Q4 van -80 $/TEU hun eerste. HMM daarentegen registreerde een positieve EBIT/TEU van 34 $/TEU in 2023-Q4.
Voor meer informatie:
Sea-Intelligence
[email protected]