De jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana laat ook voor 2023 zien dat de groei in de bestedingen aan duurzamere voeding doorzet. In 2023 bestond 25% van alle omzet in voeding & dranken uit producten met een duurzamer keurmerk. In 2022 was dit nog 22,3% dus het aandeel is ook in 2023 weer sterk toegenomen. Terwijl de algehele foodomzet met 9,5% groeide het afgelopen jaar, groeide de omzet van food met een keurmerk ruim dubbel zo hard, met 22%.
Ook aardappelen laat een forse stijging zien gedreven vanuit het On the Way to Planet Proof keurmerk. Ook groente, fruit, cacao, ontbijtgranen en bakproducten stijgen ver boven de gemiddelde groei van 22% uit.
Opvallend is ook dat de omzet in biologische producten blijft doorgroeien. Binnen vers groeit biologisch met bijna 16%. Binnen biologisch is de grootste groei zichtbaar voor groente en fruit, maar ook biologische aardappelen, conserven, rundvlees, gevogelte, brood, vis en kaas laten dubbele groeicijfers zien.
Foto: Bionext
Het Beter Leven Keurmerk is met afstand het grootste keurmerk, met bijna 3 miljard euro omzet. De keurmerkenmonitor neemt nog geen data van discounters Aldi en Lidl mee, dan zou de totale omzet van producten met een duurzamer keurmerk in 2023 naar schatting de omzetgrens van 10 miljard euro passeren.