Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzetaandeel food met duurzamer keurmerk stijgt naar 25%

De jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana laat ook voor 2023 zien dat de groei in de bestedingen aan duurzamere voeding doorzet. In 2023 bestond 25% van alle omzet in voeding & dranken uit producten met een duurzamer keurmerk. In 2022 was dit nog 22,3% dus het aandeel is ook in 2023 weer sterk toegenomen. Terwijl de algehele foodomzet met 9,5% groeide het afgelopen jaar, groeide de omzet van food met een keurmerk ruim dubbel zo hard, met 22%.

Ook aardappelen laat een forse stijging zien gedreven vanuit het On the Way to Planet Proof keurmerk. Ook groente, fruit, cacao, ontbijtgranen en bakproducten stijgen ver boven de gemiddelde groei van 22% uit.

Opvallend is ook dat de omzet in biologische producten blijft doorgroeien. Binnen vers groeit biologisch met bijna 16%. Binnen biologisch is de grootste groei zichtbaar voor groente en fruit, maar ook biologische aardappelen, conserven, rundvlees, gevogelte, brood, vis en kaas laten dubbele groeicijfers zien.

Foto: Bionext

Het Beter Leven Keurmerk is met afstand het grootste keurmerk, met bijna 3 miljard euro omzet. De keurmerkenmonitor neemt nog geen data van discounters Aldi en Lidl mee, dan zou de totale omzet van producten met een duurzamer keurmerk in 2023 naar schatting de omzetgrens van 10 miljard euro passeren.

Bron: Keurmerkenrapport FY 2023

Publicatiedatum: