Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Carrefour en Auchan grootste retailers in Italië
Grote retailkanalen bestaan uit enorme structuren en multinationale bedrijven, die via vele onafhankelijke winkels in het hele land opereren. Marketingketens, die zich bezig houden met de keuze van leveranciers, inkopen en prijsbeleid op centraal niveau, hebben één merk onder welke naam zij commerciële promotiestrategieën ontwikkelen. De grote retailer bestaat uit centrale structuren, die onder één eigenaar vallen, die hun winkels direct beheren. In Italië zijn de belangrijkste Carrefour, Auchan en Esselunga. Ook coöperaties zoals Coop Italia en Conad vallen onder deze categorie. Aankoopconsortia zijn anders georganiseerd. Deze bestaan uit kleine onafhankelijke ondernemers die aankoopgroepen vormen. Op deze manier kunnen kleine retailers profiteren van economische voordelen en strategische functies, omdat zij in grote hoeveelheden inkopen. De belangrijkste voorbeelden in Italië zijn Interdis, Selex, Sisa en Despar.
Over het algemeen komt de grootste concurrentie in Italië van buitenlandse giganten, voornamelijk discounters en hypermarkten. Italiaanse groepen doen het in het buitenland niet zo goed. In 2012 bedroeg de omzet van Coop Italy €13,2 miljard, die van Conad €10,9 miljard en die van Esselunga €6,8 miljard. Dit is een lachertje in vergelijking met het het Franse Carrefour (€88,4 mld), het Britse Tesco (€79,3 mld) en de Duitse Metro Group (€72,5 mld).
Coop Italy staat slechts 56e op de wereldranglijst van retailers, Conad 78e en Esselunga 125e. Dit ondanks dat Italiaanse retailers het afgelopen jaar beter deden dan internationale merken, wat te maken kan hebben met de hypermarkten, waar Italiaanse consumenten nog steeds geen fan van zijn.
In onderstaande grafiek van AcNielsen zien we verschillende verkoopkanalen: hypermarkten, supermarkten, discountwinkels, cash en carry etc. die geclassificeerd zijn op hun winkeloppervlakte en assortiment. In 2011 bedroeg het marktaandeel van supermarkten (roze) 40,1%.
Een verschuiving is waarneembaar in de locatie van winkels. Winkelcentra bieden steeds meer een alternatief voor het doen van de boodschappen, dat normaal vaak in stadscentra en hoofdstraten plaatsvindt.