De grote containerrederijen/-cargadoors in Rotterdam sluiten vóór 1 juli 2024 al hun klanten met containerlading uit Noord-Amerika aan op de Vertrouwensketen. Vanaf deze datum verstrekken zij aan deze klantgroep géén pincodes meer. Het vrijstellen van importcontainers gebeurt dan enkel nog via de Vertrouwensketen. Voor lading uit Latijns-Amerika is dit al sinds 31 maart succesvol praktijk, zo meldt de Vertrouwensketen.
Verdere invoering Vertrouwensketen
In de tweede helft van 2024 rollen de rederijen/cargadoors de Vertrouwensketen verder uit naar andere vaargebieden. De ambitie is om eind 2024 de importcontainers van zoveel mogelijk klanten in Rotterdam op de nieuwe veilige en betrouwbare manier zonder pincode af te handelen. Uiteindelijk gaat dit voor álle lading gelden.
De eerder door de rederijen/cargadoors aangekondigde prioriteit voor het aansluiten van hun top 100 klanten, gebeurt nu parallel aan de invoering van de Vertrouwensketen per vaargebied.
Bereid voor!
"Elke rederij/cargadoor benadert zijn klanten individueel voor deelname. De Vertrouwensketen werkt heel simpel, maar vraagt van iedere schakel actie. Alleen via de Vertrouwensketen geautoriseerde wegvervoerders, binnenvaart- en spooroperators kunnen bij de terminals in Rotterdam containers ophalen."
Deelnemende rederijen/cargadoors
De rederijen/cargadoors die meedoen in de Vertrouwensketen zijn CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen, Hapag-Lloyd (via Secure Container Release), HMM, Maersk, Marfret, MSC, ONE, OOCL, Yang Ming en ZIM. Door de deelname van al deze deepsea-rederijen is in de haven van Rotterdam één uniforme werkwijze beschikbaar voor het zonder pincode veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers.
Bron: De Vertrouwensketen