Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Goede processen en data essentieel om stappen te zetten"

Investeren in robots: wanneer wel, wanneer niet?

Een mens heeft gemiddeld 35 seconden nodig om een order te picken in een conventioneel legbordmagazijn, een robot doet het in minder dan 7 seconden in een bakkenmagazijn met robotpicker. Maar wanneer wordt het interessant om te investeren in robots in het magazijn? Dat hangt af van een aantal factoren. Op de Dag van Digitalisering, op dinsdag 4 juni, helpt evofenedex magazijnexpert Arjen Lagerweij je op weg. In dit artikel deelt hij alvast een voorproefje, zo meldt evofenedex.

"Een ondernemer die denkt aan robotisering, moet zich een aantal zaken goed realiseren. Het is namelijk niet automatisch een investering die zichzelf snel terugverdient. Heb je te maken met een grote logistieke afdeling? Dan heb je in de regel veel personeel en in dat geval verdient een investering in robotisering zich eenvoudiger terug. Maar andersom: heb je maar zeven medewerkers rondlopen in het magazijn, dan hoef je niet eens te denken aan robotisering. Dan verdient de investering zichzelf simpelweg niet terug."

Organisatie
"Een ander punt van aandacht is de organisatie. Een volcontinu draaiend bedrijf heeft al snel te maken met meerdere ploegen. In dat geval kan robotisering sneller interessant zijn. Immers, avond- en nachturen zijn dure uren. Toch zie je ook dat, wanneer er juist bepaalde pieken zijn in logistieke processen, er robots ingezet worden. Dit omdat het met medewerkers binnen een hele korte doorlooptijd niet mogelijk is het aantal orders de deur uit te krijgen."

Robot of mechanisering?
"We zien tegenwoordig veel zelfsturend en zelflerend materieel. In dat geval is echt sprake van robotisering. Transportbanen, automatische kranen en sorteermachines worden ook vaak gezien als robotisering, maar vallen feitelijk onder de noemer mechanisering. Belangrijk hierbij is wel dat alle combinaties tussen verschillende systemen mogelijk zijn, als je daarmee je doel maar bereikt. Een belangrijke basiswaarde om te kunnen beginnen met robotiseren, is dat processen goed ingeregeld zijn, dat de data op orde zijn en dat er een betrouwbaar softwaresysteem staat dat snel gegevens kan uitwisselen met de software van de robots. Anders zal de robot geen hoge performance halen.

Robots worden vooral ingezet bij werk met een hoog repeterend gehalte. Voor de complexere klussen hebben we nog steeds mensen nodig. De operator bijvoorbeeld, kan niet worden vervangen door een robot. Het werk van de heftruckchauffeur daarentegen, zal in de toekomst steeds vaker worden gedaan door een robot. Zoals ook de orderpicker langzaam maar zeker verdwijnt uit de grotere gestandaardiseerde magazijnen."

E-commerce
Het brengt Lagerweij bij de e-commerce; een sector die nog altijd groeit en waar alles draait om snelheid. "We kennen het allemaal: vanochtend besteld, vanavond in huis. Levertijden worden korter, beloftes groter. Dat vraagt zo ontzettend veel van een organisatie. Mensenhanden kunnen dat in veel gevallen simpelweg niet bijbenen. Dat is fysiek onmogelijk. Dus met dat soort snelheden moet je wel robotiseren", concludeert Lagerweij. "Wie dat niet kan of niet wil, kan in die wereld niet overleven."

Voor veel systemen geldt nu overigens nog dat ze trager zijn dan de mens", vervolgt de bedrijfsadviseur. "Maar uiteindelijk worden ook die sneller en dus aantrekkelijker, zeker voor het repeterende werk."

Trend
Een trend is de AGV/AMR-techniek (Automatisch geleide voertuigen/Autonome Mobiele Robot) op de standaard interntransportmiddelen. Door bijvoorbeeld een reachtruck te robotiseren, waarbij het systeem zelf pallets ophaalt en wegzet in stellingen, kunnen interessante terugverdientijden worden gerealiseerd. "Ook bakkensystemen, zoals de autostore, zien we in alle soorten verschijningen op de markt komen. Dit is weliswaar een forse investering, maar met dit systeem is het lopen naar de goederen niet meer nodig, wat toch vaak vijftig tot zeventig procent van de orderverzameltijd is in conventionele magazijnen. Het orderverzamelen gaat sneller, waardoor een bedrijf ook meer klanten kan aantrekken en dus meer omzet kan genereren.

Daarnaast zijn er de robots waar orderverzamelaars achteraan lopen. De robots doen het rij- en sjouwwerk. De medewerkers hoeven alleen maar bij de juiste locatie te staan en de artikelen in de bak te leggen die de robot aangeeft. Dit zijn interessante oplossingen voor het mkb, waar bestaande stellingen kunnen blijven staan."

Vooral in het midden- en kleinbedrijf komt Lagerweij dit systeem steeds vaker tegen, zegt hij. "Strategisch gezien kan het een slimme investering zijn. Waar wil je je geld in investeren? In arbeid, die mede door de inflatie steeds duurder wordt en moeilijk te verkrijgen is, of in robots? Om die vraag goed te kunnen beantwoorden, moet een ondernemer wel een langetermijnvisie hebben. Wie denkt dat hij zijn investering in robots binnen twee jaar terugverdient, moet er niet aan beginnen. Voor een dergelijk systeem echt staat, ben je al een jaar verder. Een ondernemer moet dus echt vooruitkijken om die stap te maken."

Bron: evofenedex

Publicatiedatum: