Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Grote vraag naar Turkse watermeloen"

"De groei van de watermeloenteelt wordt onder andere gestimuleerd door groeiende exportmarkten", zegt Esra Soyleyen, marketingmanager voor de Turkse exporteur Aksun: "Turkije is wereldwijd een grote teler van watermeloenen. Hoewel het areaal en de teelt fluctueren, is er over het algemeen een opwaartse trend. Deze groei wordt gedreven door factoren zoals investeringen in land- en tuinbouwtechnologie, verbeterde teeltmethoden en groeiende exportmarkten."

Hoewel het koude weer de prijs voor Turkse watermeloenen heeft verhoogd, kunnen ze volgens Soyleyen nog steeds goed concurreren met andere origines. "Het weer is koeler geweest in Turkije, wat invloed heeft op de teelt en het aanbod, wat leidt tot hogere prijzen. Ondanks deze hogere prijzen en de concurrentie van zowel Griekenland als Spanje, blijft de vraag op dit moment sterk. De Turkse watermeloen heeft zijn concurrentievoordelen, zoals een gunstig klimaat, een strategische ligging, een sterke exportinfrastructuur en concurrerende prijzen. Turkse telers houden zich natuurlijk ook aan de Europese kwaliteitsnormen en gebruiken geavanceerde teelttechnieken."

Er wordt een langer watermeloenseizoen verwacht, aangezien Aksun signalen ontvangt dat klanten tot november bevoorraad willen worden, legt Soyleyen uit: "Voor onze watermeloenen richten we ons op de Europese markt. We exporteren voornamelijk naar Europa, het VK en Scandinavische landen. Er is echter veel meer vraag vanuit deze landen dan normaal. We werken al met twee ploegen, alleen maar om aan de huidige vraag te voldoen. Ondertussen wonen er meer dan 90 miljoen mensen in Turkije en eten we graag watermeloenen. Er is dus altijd veel vraag vanuit de lokale retailketens, waardoor watermeloen aantrekkelijker wordt voor telers."

In voorgaande jaren exporteerde Turkije watermeloenen alleen in een bepaalde periode, voornamelijk in mei en juni. Volgens Soyleyen is dit nu veranderd. "Door nieuwe plantages, nieuwe regio's en nieuwe variƫteiten toe te voegen, zijn we een van de belangrijkste watermeloenleveranciers van Europa geworden. We verwachten een langer Turks watermeloenseizoen, aangezien onze gecontracteerde klanten aangeven dat ze tot november watermeloenen willen hebben. De verlenging van het seizoen is ook mogelijk door de toename van variƫteiten zoals mini- en pitloze meloenen."

Tot slot is er het Europees Kampioenschap voetbal in Duitsland, dat ook de vraag zal stimuleren, omdat er warm weer wordt verwacht. "Dit evenement duurt van half juni tot half juli en we verwachten dat de afzet in Duitsland met 25 procent zal stijgen vanwege het evenement. Over het geheel genomen lijkt de Turkse watermeloensector er goed voor te staan, met sterke vooruitzichten voor het huidige seizoen. Elk land heeft z'n ups en downs als het gaat om klimaatveranderingen, maar als Aksun zullen we altijd klaar staan om aan de vraag te voldoen, van mei tot eind november," besluit Soyleyen.

Voor meer informatie:
Esra Soyleyen
Aksun
Tel: +90 324 2344190
Mobiel: +90 533 950 63 10
[email protected]
www.aksun.com.tr

Publicatiedatum: