53% van de Vlamingen kennen de herkomst van hun aangekochte groenten en fruit niet. Dat blijkt uit het VLAM activiteitenverslag 2023. Daarom lanceerde VLAM begin oktober de 'Is-Het- Van-Bij-Ons-Check!'. 71% van de Vlamingen geven aan trots te zijn op lokale producten, 81% heeft bewondering voor het werk van de Belgische telers en 79% vertrouwt erop dat ze de nodige inspanningen leveren om lekkere, kwalitatieve en gezonde producten te telen. 75% van de ondervraagden beschouwen ze bovendien als het resultaat van doorgedreven vakmanschap. En niet onbelangrijk: 81% vindt Vlaamse lokale groenten en Vlaams lokaal fruit ronduit lekker en gezond.
Na de campagne heeft VLAM bij 500 Vlamingen feedback gevraagd over de tv-spot. 36% van de Vlamingen herkenden de tv- spot, wat VLAM een mooie score vindt voor een eerste campagnegolf. De algemene boodschap om meer te letten op en te kiezen voor groenten en fruit uit Vlaanderen komt duidelijk naar voren. VLAM gaat in 2024 verder aan de slag om de boodschap 'Is-Het-Van-Bij -Ons-?' over te brengen.
Verder staat in het jaarrapport dat het belangrijk is om zowel nieuwe kopers aan te trekken als de koopfrequentie bij bestaande kopers te verhogen in de sierteelt. In 2023 introduceerde VLAM in de campagne 'Word ook een gever'. De campagne liep het hele jaar door en brengt beurtelings andere onderdelen uit het Vlaamse sierteeltaanbod naar voren: bloemen, kamerplanten, perk- en herfstplanten en bomen. Er werden videospots gemaakt naar aanleiding van Moederdag, Valentijn en het plantseizoen in het najaar.
Bekijk hier het jaarverslag van VLAM.