Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Volgende stap voor Friese startup Tapp

Groeifinanciering van eerste gebruikers Scherpenhuizen en Freshclusive voor papieren dataloggers

Tholen - Een paar jaar terug ontwikkelde de startup Tapp een alternatieve datalogger door sensoren en chips te integreren met papier dat gemaakt is van landbouwafval. Een gouden idee, maar de markt ermee veroveren bleek wel een uitdaging. "We kwamen er als nieuwkomer in de sector achter dat onze concurrenten grote Amerikaanse spelers waren met een miljoenenomzet. Om daar als startup je plekje tussen te veroveren, daarvoor hadden we een andere aanpak en financiering nodig. Dat red je niet met Fries chauvinisme, maar dan moet je groter denken."

Inmiddels heeft Tapp hiervoor groeigeld gevonden bij Scherpenhuizen en Freshclusive, niet toevallig ook gebruiker van de papieren dataloggers. "Paul Schockman van Freshclusive was onze eerste gebruiker en is altijd enorm enthousiast geweest. Ook heeft hij geholpen om het product beter te maken door steeds maar weer kritische vragen te blijven stellen. Zo hebben we gezamenlijk het product vormgegeven. Paul zei me weleens dat ik altijd bij hem terug kon komen als ik wat nodig had, dus dat heb ik maar gedaan..."

"We hebben met veel potentiële investeerders gesproken, en kwamen uiteindelijk uit bij Scherpenhuizen / Freshclusive. Dat voelde het best en je gaat toch een soort van huwelijk met elkaar aan", vertelt Niels. Financiële details over de investering worden uit concurrentieoverwegingen niet bekendgemaakt, maar volgens Postma liggen die in lijn met een seed-ronde van een gemiddelde startup.

Atypische start voor een startup
Sinds de oprichting is de startup uit Leeuwarden jaarlijks met 40 procent gegroeid. Inmiddels heeft Tapp negentig klanten in onder meer de AGF, sierteelt, maar de juiste doelgroep vinden mocht gerust een zoektocht genoemd worden. "We hadden bij de opstart een wat atypische start voor een startup. Normaal bedenkt een startup een oplossing voor een probleem. Wij hadden een oplossing en zijn vervolgens gaan kijken waar we die het beste ten gelde konden brengen. Onze zoektocht is dus wat diffuus begonnen. We hebben een werkend product ontwikkeld en gingen op zoek naar een geschikte markt. Wisten wij veel dat heel de AGF, maar ook de sierteeltsector dataloggers gebruikte. Ons geluk was wel dat we hiervoor in Nederland een perfect vestigingsklimaat hebben."

"Het mooie vind ik dat veel van deze bedrijven met duurzaamheid bezig zijn. Niet als modewoord, maar echt om de wereld een stukje milieuvriendelijker te maken. Daar passen onze papieren loggers perfect in. In het papier hebben we drie elementen verstopt: een sensor, een batterij en een NFC-chip. Wij gebruiken geen houtvezels, maar landbouwafval als basis voor het papier. Daarmee werken we zo goed als circulair. Vandaag de dag worden de standaard-dataloggers bij het vuilnis gegooid als elektronisch afval. Dat is funest voor de wereld. Onze slimme loggers kunnen gewoon bij het oud papier en de informatie is te delen op alle telefoons."

"In eerste instantie werd door het papier alleen de temperatuur gemeten, maar we hebben nu ook een combinatie met het meten van de luchtvochtigheid. Bovendien hebben we nu ook een variant die de temperatuur onder 0 kan meten, tot -30ºC. Ook zijn we het hele dashboard opnieuw aan het bouwen. De nieuwe versie hopen we deze zomer te introduceren", vertelt Niels. "Uiteindelijk willen we 10.000 datapunten kunnen uitlezen uit het papier, zonder dat je hiervoor een app nodig hebt. Dat heeft geen enkele concurrent."

De groeifinanciering wil Tapp gebruiken om de juiste certificeringen te gebruiken en het product verder door te ontwikkelen. "Zo willen we dat het papier nu de data automatisch naar de cloud stuurt, zodat je helemaal geen smartphone meer nodig hebt", vertelt Niels. Ook moet de marketing- en verkooporganisatie worden opgetuigd. "Als je hier binnenkomt, zie je vooral programmeurs zitten. Zij hebben een fantastische job gedaan en ontzettend veel ontwikkeld. Maar uiteindelijk moeten we ook de markt op, daar zijn we de afgelopen jaren veel te weinig mee bezig geweest. Zo zou ik graag met een stand op de Fruit Logistica staan. Dat valt nu veel makkelijker te organiseren!"

Voor meer informatie:
Niels Postma
Tapp
Mob: +31(0)6 4194 7785
[email protected]
www.tapp.online