Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Markt voor babyananas aan veranderingen onderhevig

Zijn vrachttarieven van invloed op de afzet van unieke producten zoals (Zuid-Afrikaanse) babyananas? Voor Seasons Farm Fresh was de kleine ananas vroeger een gangbaar product in het assortiment. Nu levert het bedrijf er elk jaar minder en minder van, al gaat de afzet rond feestdagen zoals het Chinese Nieuwjaar of Joodse feestdagen nog steeds in stijgende lijn.

"De babyananassen zijn van het ras Queen Victoria, een andere variëteit dan de gewone ananassen. Ze zijn veel zoeter en je kunt ook de kern eten, want die is minder vezelig", vertelt Nick Bernal van het Amerikaanse Seasons Farm Fresh. De gangbare ananas is van het MD2 ras dat in verschillende regio's wordt geteeld, voornamelijk in Costa Rica.

Babyananassen zijn veel zoeter en je kunt ook de kern eten.

Babyananassen worden vooral afgezet in het Midden-Oosten, waar ze worden gebruikt als decoratie en geschenk, maar Europa is ook een goede markt voor het product. "Hoewel de babyananas al tientallen jaren naar de VS wordt verscheept, is hij altijd een nicheproduct gebleven vanwege de prijs", zegt Bernal. Het fruit wordt per slot van rekening ingevlogen vanuit Zuid-Afrika en de gestegen luchtvrachttarieven hebben de verkoopprijs van het fruit verhoogd.

Groeiende ananascategorie
Tegelijkertijd zien we in de ananascategorie ook steeds meer unieke variëteiten, zoals de Pink Glow ananas. "Ik denk dat dit de babyananassen een beetje in de schaduw zet", aldus Bernal, die eraan toevoegt dat de moeilijke weersomstandigheden in Zuid-Afrika – van overvloedige regenval tot droogte – ook zwaar hebben gewogen op het product. Door de hoge Brix-waarde zijn ze gevoelig voor schade.

De vraag naar babyananas, die volgens Bernal in de VS nog steeds voornamelijk als decoratie wordt gebruikt, is enigszins afgenomen en wordt gehinderd door het hoge prijsniveau. "De prijs is elk jaar gestegen, waardoor de vraag beperkt blijft tot bepaalde tijdstippen in het jaar", zegt Bernal. Hij merkt op dat er vroeger een grotere vraag was in Miami, waar de ananas bijvoorbeeld werd gebruikt in foodservicetoepassingen, onder meer als recipiënt om drankjes in te serveren. "Voor enige tijd was dat een zeer goede markt, maar uiteindelijk was het voordeliger om grotere ananassen te kopen en die te gebruiken in plaats van de babyananassen."

Babyananassen doen het beter in markten zoals het Midden-Oosten en Europa

Toch blijven de voorkeuren van consumenten voor producten zich ontwikkelen, vooral sinds de pandemie. In categorieën zoals druiven en appelen zijn steeds meer unieke variëteiten beschikbaar in de schappen van supermarkten. "Dus wat begon met die fruitsoorten is zich aan het verspreiden naar andere categorieën. Je ziet het ook bij mango's", zegt Bernal. "Consumenten worden beter geïnformeerd over producten en willen meer." Naarmate de prijzen van de speciale soorten dalen, zal de vraag toenemen, ook in de ananascategorie.

Met dat in gedachten doelt Bernal vooral op de Sugarloaf ananas. De herintroductie van de witte, zoete ananas is een langetermijnproject waar hij samen met telers op Hawaï en de Bahama's aan werkt om dit segment nieuw leven in te blazen.

Voor meer informatie:
Nick Bernal
Seasons Farm Fresh, Inc.
Tel: +1 (305) 608-9020 (VS)
[email protected]
https://seasonsfarmfresh.com/

Publicatiedatum: