Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lennard Riskop van Contronics

"Dry misting in AGF-schap verhoogt marge met wel 10%"

Tholen - Het Nederlandse bedrijf Contronics biedt dry misting-oplossingen voor voedselretailers. Lennard Riskop is als Sales Manager verantwoordelijk voor Duitsland. "Ultrasone luchtbevochtiging, dry misting, creëert een lokale klimaatzone voor AGF-producten, waardoor we verliezen tot 40% kunnen terugdringen. Het uitdrogen van groenten en fruit wordt vertraagd, wat een positief effect heeft op het gewicht van de producten. Door het bederf te verminderen, neemt de marge met wel tien procent toe," legt Riskop uit.

De droge vernevelingssystemen zijn vooral handig als er een tekort aan personeel is, "omdat de producten dan niet 's nachts terug naar de koelcel hoeven. Onze systemen maken extra koeling overbodig. Veel producten zijn gevoelig voor frequente temperatuurwisselingen, waardoor nachtelijk koelen in sommige gevallen contraproductief kan zijn. Bovendien zorgt de droge mist voor een frisse presentatie van de groenten en fruit."

Eigen klimaatzone met lokale vochtigheid
Dankzij meer dan 1.500 geïnstalleerde systemen beschikt Contronics over relevante gegevens, zegt Riskop. "Een typische supermarkt heeft een temperatuur van ongeveer 20°C en een luchtvochtigheid van ongeveer 45 procent. Deze waarden variëren afhankelijk van de tijd van het jaar, bijvoorbeeld door het gebruik van airconditioning in de zomer of verwarming in de winter, die beide de luchtvochtigheid verlagen. Met onze droge mist creëren we een aparte klimaatzone met een plaatselijke vochtigheid van ongeveer 80 procent. Het is vooral belangrijk dat de producten niet nat worden. Dit maakt onze technologie zo uniek en fascinerend. Zodra producten nat worden, kunnen er watervlekken ontstaan of kan bederf worden versneld."

"In ons systeem wordt water door ultrasone trillingen omgezet in minuscule druppeltjes van één tot twee micrometer groot. Deze druppeltjes verdampen onmiddellijk in de display, waardoor de producten droog blijven. Een ander voordeel van ons systeem is dat het de display met ongeveer 5°C koelt, wat ook bijdraagt aan de versheid van de producten."

Consequent positieve feedback
Hun klanten zijn supermarkten die zich willen onderscheiden van hun concurrenten. "Door extra versheid toe te voegen aan hun voedselafdeling en tegelijkertijd hun winstgevendheid te verbeteren. In Duitsland kunnen we terugkijken op een lange en succesvolle samenwerking met EDEKA. Bij REWE testen we momenteel onze nieuwste innovatie: MyMist - een op afstand instelbare en afleesbare bediening voor ons systeem. De feedback is consequent positief. Het bederf is merkbaar verminderd en de klantervaring is aanzienlijk verbeterd."

"We stemmen de installatie af op de wensen van de klant, omdat we zo min mogelijk willen ingrijpen in de dagelijkse gang van zaken. Onze systemen worden door ons in Nederland geproduceerd en vervolgens als complete kit geïnstalleerd door onze monteurs. Als alles goed is voorbereid, hebben we maar twee uur nodig. Het is ideaal als de stroom- en wateraansluitingen al in de buurt zijn. Het systeem wordt tijdens de installatie zo ingesteld dat er geen bediening door personeel nodig is. Jaarlijks onderhoud zorgt ervoor dat aan onze hoge kwaliteitseisen wordt voldaan."

Uitbreiding marktaandeel in Duitsland
"In Nederland is ons product al stevig ingeburgerd en onderdeel van veel supermarkten. In Duitsland daarentegen zijn klanten nog onzeker, omdat er hier relatief weinig markten zijn die droge mist gebruiken. Ik ben er echter van overtuigd dat dit slechts een kwestie van tijd is. Hoe meer klanten in Duitsland overtuigd zijn van onze systemen en ze gebruiken, hoe meer markten zullen volgen. We richten ons op het vergroten van de acceptatie van en het vertrouwen in onze droge misttechnologie door middel van gerichte informatiecampagnes, proefprojecten en positieve getuigenissen. Zo kunnen we optimale prestaties en klanttevredenheid garanderen, terwijl we ons marktaandeel in Duitsland voortdurend uitbreiden."

"Een andere uitdaging is dat de randvoorwaarden in bestaande markten vaak niet aanwezig zijn," wijst Riskop. "Om ons systeem te kunnen installeren, moeten afvalwater, elektriciteit en watertoegang beschikbaar zijn in de groente- en fruitafdeling. Omdat we zelf geen aansluitingen aanleggen, maar er alleen zijn voor de installatie, nemen we meestal contact op met de plaatselijke loodgieters om de klant niet op te zadelen met extra werk."

Voedselverspilling voorkomen
Gevraagd naar de toekomst antwoordt hij: "De grote voedingsbedrijven hebben een contract getekend met het Federale Ministerie van Voeding en Landbouw (BMEL) met als doel voedselverspilling te verminderen met 30 procent tegen 2025 en 50 procent tegen 2030. Bedrijven zijn daarom verplicht om na te denken over hoe voedselverspilling kan worden voorkomen. We gaan er daarom vanuit dat het onvermijdelijk wordt om onze systemen uit te zoeken. We willen niet dat klanten door een slechtere kwaliteit concessies moeten doen aan de prijs of de goederen zelfs moeten afschrijven."

"We worden vaak verward met druppelbevochtiging, die al op veel plaatsen wordt toegepast," besluit Riskop. "Bij druppelbevochtiging worden de producten daadwerkelijk bewaterd en nat, maar dat is bij ons niet het geval. Je moet altijd rekening houden met de impact van voedselverwijdering. Dit heeft niet alleen een negatieve impact op het milieu, maar zet ook de financiën onder druk. We creëren een win-winsituatie: de klant bespaart geld en tegelijkertijd verkleinen we onze ecologische voetafdruk."

Voor meer informatie:
Lennard Riskop
Contronics Engineering B.V.
Ambachtsweg 8
NL-5492 NJ Sint-Oedenrode
Tel. +31 (0)413 487000
[email protected]
www.contronics.nl

Publicatiedatum: