Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vijf jaar Dutch Fresh Port

Gezamenlijk de Barendrechtse en Ridderkerkse AGF-bedrijven en de groeimogelijkheden in dit vestigingsgebied sterker op de kaart zetten. Met die gedachte werd vijf jaar geleden de merknaam 'Dutch Fresh Port' gelanceerd. De Ridderkerkse bedrijventerreinen Nieuw Reijerwaard en Verenambacht en de Bedrijventerrein Oost en Dierenstein in Barendrecht moesten met deze nieuwe branding nationaal en internationaal tot de verbeelding gaan spreken.

Nieuw Reijerwaard was destijds in de marketingcampagne FoodcenterReijerwaard gedoopt. Maar een deel van die AGF-wereld in Barendrecht en Ridderkerk werd gevormd door de bedrijven die hier al jarenlang gevestigd zijn. Er zitten hier veel bedrijven die tot de top 50 behoren van de agro-vers-food logistiek in Nederland, goed voor een miljardenomzet. De naam Dutch Fresh Port dekt beter de lading. "Met die naam hebben we beslist meer impact. Voor marktpartijen, maar zeker ook voor de overheden'', stelt Johan in 't Veld, die in de stuurgroep Dutch Fresh Port de ondernemers vertegenwoordigt.



ANWB-borden

Het eerste internationale podium kreeg Dutch Fresh Port vijf jaar geleden bij de Fruit Logistica in Berlijn. Met het motto "Connect to grow" werden de troeven van het gebied voor AGF-bedrijven en de foodlogistiek onder de aandacht gebracht van (potentiƫle) klanten op deze grote beurs voor wereldwijde AGF-handel. Daarna ging het snel met de naamsbekendheid. Met als een van de hoogtepunten dat de bedrijventerreinen nu als Dutch Fresh Port I, II en III op de ANWB-borden boven de snelweg worden aangegeven.

Een belangrijke aanjager voor het concept Dutch Fresh Port waren de infrastructurele problemen waarmee alle ondernemers te maken hadden. Niet alleen de IJsselmondse Knoop, maar ook de interne verbindingen op de terreinen. "We zijn als geheel nu een gerespecteerde gesprekspartner voor de provincie en kunnen nu gestructureerd sturen op de ontwikkeling van het gebied. Dat konden we bij de start niet bevroeden'', aldus Johan.

Subsidiestroom

In de AGF-sector is samenwerking op thema's als innovatie, duurzaamheid, campusvorming, logisitiek en mobiliteit van levensbelang. "We mogen elkaars concurrent zijn met onze eigen kracht en specialisme. Toch red je het niet alleen. Onderaan de streep gaat het over costleadership en smart logistics en daarin past alleen samenwerking." Die samenwerking bracht ook een grote subsidiestroom op gang, bijvoorbeeld voor de campusontwikkeling, onderzoeken op het gebied van mobiliteit en reststromen en de reeferhub. "Dat is voor honderd procent te danken aan de samenwerking onder de noemer van Dutch Fresh Port. Daardoor konden we ons als grootste agf-draaischijf van Europa in de kijker spelen bij ministeries, de provincie en Rijkswaterstaat.''

Een deel van de infrastructurele problemen is inmiddels aangepakt, zoals de IJsselmondse Knoop. Maar volgens Johan in 't Veld is er nog veel werk aan de winkel. "Voordat Nieuw Reijerwaard helemaal is volgebouwd, moet er voor de ontsluiting van dit gebied nog veel gebeuren. We hebben al mooie stappen gezet voor een extra oprit naar de A15/A16 vanuit Nieuw Reijerwaard. Waar vroeger gewoon 'nee' werd gezegd, gaan de instanties er nu naar kijken. Dat is al een grote stap voorwaarts.''

Gebiedsperspectief

Kijkend naar de toekomst is In 't Veld blij met de veel betere samenwerking tussen de ondernemers. Nog niet alle doelen van Dutch Fresh Port zijn bereikt, maar de ontwikkeling naar het meest duurzame agf-cluster is onmiskenbaar in gang gezet. Met een onlangs ontwikkeld 'gebiedsperspectief' blikt Dutch Fresh Port vooruit naar het moment, zo rond 2040, dat alles is volgebouwd en uitontwikkeld. Wat er is dan aan voorzieningen en maatregelen noodzakelijk voor een goed functioneren van het cluster?

Dutch Fresh Port kijkt nadrukkelijk ook over haar eigen grenzen heen. "We volgen de bestaande agrologistieke clusters in eigen land nauwlettend, maar zeker ook die in Europa, om ontwikkelingservaringen uit te wisselen. En samen met het Havenbedrijf vinden we steeds meer synergie in de samenwerking. De economische impact van dit gebied is zo groot dat het slim is om alles integraal aan te pakken.''

Een stuurgroep geeft richting aan de koers die Dutch Fresh Port vaart. Daarin zitten bestuurders van Barendrecht, Ridderkerk, Rotterdam en de provincie en vertegenwoordigers van de ondernemers, Johan in 't Veld en Maarten van Hamburg (Bakker Barendrecht).

Bron: Dutch Fresh Port

Publicatiedatum: