Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Toenemende concurrentie voor Spaanse watermeloenen

Na het einde van de oogst in de kassen van Almería wordt het watermeloenseizoen sinds begin juni voortgezet in het noorden van de provincie, in Murcia en in Valencia. Op dit moment valt de oogst qua volumes iets tegen door de overwegend kleine maten. De komst van warm weer in heel Europa en de diverse sportevenementen op het continent deze zomer zouden de vraag moeten stimuleren.

"Aanvankelijk dachten we ongeveer 145.000 ton te oogsten, maar dat was te positief gedacht, want de gemiddelde opbrengst per hectare is lager dan we hadden verwacht door het gebrek aan grote maten", zegt Ángel Cebriá, commercieel directeur voor watermeloenen bij Anecoop.

De prijzen voor watermeloenen uit de kas waren hoog. "We zijn dit jaar vroeg van start gegaan. En door de milde temperaturen in het voorjaar konden de planten zich goed ontwikkelen, wat bevorderlijk was voor de kwaliteit, ondanks de kleinere maten. En al zat het weer tegen op de bestemmingsmarkten, de vraag kon het beschikbare aanbod redelijk goed absorberen, zodat de prijzen op peil bleven", vertelt Cebriá.

Maar vervolgens maakten de prijzen een neerwaartse beweging omdat er ook product uit andere teeltgebieden op de markt kwam en het goede weer nog steeds op zich liet wachten. De vraag trok dus niet aan. Toch heeft de vertegenwoordiger van Anecoop er vertrouwen in dat de komst van het mooie weer en evenementen zoals het Europees kampioenschap voetbal en later de Olympische Spelen zullen helpen om de watermeloenafzet te stimuleren.

Duitsland en Spanje zijn de belangrijkste bestemmingen voor de pitloze Bouquet watermeloenen van Anecoop, gevolgd door Frankrijk en Tsjechië in een lijst van ruim twintig landen.

Volgens Ángel Cebriá staat de Spaanse watermeloensector voor verschillende uitdagingen, zoals de teruglopende consumptie in de afgelopen jaren, de toenemende overlap met het zuidelijk halfrond, de alsmaar grotere concurrentie uit niet-EU landen en de reeds aangekondigde wijziging van de regelgeving omtrent de verkoop van voorgesneden fruit in Spanje.

"We hebben twee totaal ongewone seizoenen achter de rug, waarin er door weersomstandigheden een gebrek aan product was en de prijzen dus hoger waren voor consumenten, die al geplaagd waren door de inflatie. Dit heeft de consumptie van watermeloenen naar beneden getrokken, maar we zijn er zeker van dat we ons daarvan kunnen herstellen als we doorgaan met het ontwikkelen van rassen die inzetten op smaak. En door de kosten in de keten te drukken willen we de consument een betaalbaar prijsniveau aanbieden", aldus Ángel Cebriá.

"Maar we hebben dus ook te maken met een toenemende overlap met product van het zuidelijk halfrond op de Europese markt. Brazilië zal dit jaar al in augustus beginnen. Senegal verlengt ook zijn afzetkalender. In de maand april is het land concurrentie voor ons met steeds meer volumes", merkt Cebriá op.

"In het Middellandse Zeegebied heeft Marokko op hetzelfde moment als Spanje watermeloenen beschikbaar. Marokko heeft evenwel lange watermeloenen van het type Dumara. En we mogen ook Turkije niet uit het oog verliezen, dat zich steeds meer richt op export naar Europa. Een paar jaar geleden hoorden we weinig over Turkse watermeloenen, maar dit jaar zien we dat ze een grote teeltcapaciteit hebben en dat ze sterker aanwezig zijn op de Europese markt", stelt de commercieel directeur voor watermeloenen van Aneccop.

Tot slot is er een nieuwe regelgeving in de maak die vereist dat supermarktketens en andere winkels die voedsel verkopen over een gekeurde ruimte beschikken waar ze het fruit in helften en kwarten kunnen snijden en verkopen.

"Helften en kwarten van watermeloenen en meloenen zullen in door het voedselveiligheidsagentschap gekeurde ruimtes gesneden en aangeboden moeten worden. Consumenten kunnen dan kleinere en goedkopere stukken meenemen naar huis, wat de consumptie voor kleinere huishoudens vergemakkelijkt. Met deze nieuwe verordening, die hoogstwaarschijnlijk hogere kosten met zich zal meebrengen voor de teeltbedrijven, zou er meer ruimte kunnen komen voor middelgrote en mini-watermeloenen, waarvoor we meer rassen zullen moeten ontwikkelen", aldus Ángel Cebriá.

Publicatiedatum: