Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Is de Canadese retail de juiste keuze voor CEA-producten?

"We hebben positieve reacties ontvangen op CEA-producten. Wat betreft andere eigenschappen van buitenlandse leveranciers, is kwaliteit vaak het belangrijkste criterium. Daarom is de teelt van CEA een succes voor onze klanten, vooral omdat de categorie sla sterk in opkomst is. We hebben gesproken over voedselsoevereiniteit, wat voor ons van groot belang is. Er wordt sterk gefocust op Canadees geteelde en lokale producten. Desondanks zien we nog niet zoveel marktpenetratie, omdat de markt achterblijft in vergelijking met het noordoosten van de VS," aldus Yan Branco, Leider van Product Sourcing Innovation and CEA Development bij Sobeys, een nationale supermarktketen in Canada.

Tijdens het Indoor AgTech-panel 'Growing market share: meeting consumer preferences through tailored product offerings' gaf Tom Stenzel, Executive Director van de CEA Alliance, een update over dit belangrijke onderwerp. Hij werd vergezeld door Dorn Wenninger, SVP of Produce bij UNFI, Martin Ruebelt, CSO & VP of R&D bij NatureSweet, Barry Murchie, President en CEO van Goodleaf Farms, en Yan Branco, Lead, Produce Sourcing Innovation and CEA Development bij Sobeys.

"De Canadese markt verschilt van de Amerikaanse markt omdat Covid nog vers in het geheugen van de consument ligt," zegt Barry Muncie, CEO van GoodLeaf, een Canadees bedrijf gespecialiseerd in vertical farming. Gezien het kwaliteitsverschil van geïmporteerde producten, bieden vertical farms kansen om producten van hoge kwaliteit te leveren. "We streven ernaar om ons productaanbod uit te breiden en onze capaciteit te vergroten om aan deze behoeften te voldoen."

"Voor consumenten is consistentie en kwaliteit cruciaal om producten opnieuw te kopen," zegt Martin Ruebelt van NatureSweet. Terwijl het bedrijf zijn waarden uitbreidt naar andere producten, ziet het aanzienlijke mogelijkheden om consumenten aan te spreken met de producten waar ze naar op zoek zijn. Maar hoe onderscheiden ze de trostomaat met of zonder smaak? Draait het om het product met een sterk merk?


© Iakov Filimonov | Dreamstime.com

Marktkansen
"Slechts 5% van de Amerikaanse markt omvat CEA-sla, terwijl 90% in kassen geteelde tomaten zijn, wat betekent dat er enorm veel marktkansen zijn. In de kas geteelde tomaten worden binnen 24 uur geoogst en verzonden, waardoor ze veel meer smaak behouden dan tomaten die in het open veld worden geteeld," legt Martin uit.

Wat betreft verticaal geteelde producten, verkrijgt GoodLeaf door feedback meer diepgaande informatie over hoe consumenten het product omarmen. "Het is een unieke kans om ons marktaandeel te vergroten, wat enorm belangrijk voor ons is. We spelen in op de behoeften van consumenten en ik geloof dat we ons marktaandeel kunnen vergroten door op de juiste plaatsen capaciteit toe te voegen."

De consument opvoeden?
Barry ziet een belangrijke weg voor zich om de consument voor te lichten over de innovatie van vertical farming die verschillende smaakprofielen mogelijk maakt, het creëren van melanges en andere eetervaringen.

TYan ziet een verbinding tussen het educatieprofiel en de gevolgen ervan. "Het is voordelig om consumenten te informeren, maar de aanpak moet wel zorgvuldig zijn, omdat het te technisch kan worden en consumenten kan afschrikken." Sobeys voert landelijk enquêtes uit om te bepalen hoe consumentenvoorlichting het beste kan worden aangepakt. Uit de enquêtes blijkt dat Canadese shoppers veel belang hechten aan lokale producten, houdbaarheid en dat er geen gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt. "Het is belangrijker dat we ons richten op de kenmerken van het product dan dat we benadrukken dat het afkomstig is uit een kas of vertical farm."

"Zou een programma voor producten gekweekt in kassen of vertical farms werken voor consumenten?" vroeg Tom. "Dat zou kunnen, zolang het in lijn is met onze strategie om klanten op de juiste manier voor te lichten. We hebben succes gezien met het benadrukken van 'Grown in Ontario' om consumenten aan te spreken, en dat heeft goed gewerkt."

Martin merkte op dat het lastige van labels voor CEA is dat er zoveel verschillende technieken worden gebruikt door alle telers van CEA. "Daarom is de kwaliteit misschien niet hetzelfde, terwijl kwaliteit en smaakconsistentie belangrijke consumentenwaarden zijn om aan te voldoen."

Vanuit retailperspectief is het belangrijk om een netwerk van winkels te hebben die zich richten op differentiatie en er zijn een paar categorieën die enorme kansen bieden, maar met een kleine basis zoals Yan het ziet. "Bijvoorbeeld microgroenten, exotische paddenstoelen en zachtfruit dat verder gaat dan aardbeien. Dit zijn de producten waar we aan werken en die we zoeken in lijn met biologisch. Het is nu misschien nog klein, maar er liggen enorme kansen."

Voor meer informatie:
GoodLeaf
Barry Murchie, CEO
[email protected]
www.goodleaffarms.com

NatureSweet
Martin Ruebelt, CSO & VP
https://naturesweet.com

Publicatiedatum: