Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Kunstmatige intelligentie transformeert voedselindustrie"

Gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) maakt productieprocessen in de voedingsindustrie efficiënter, versnelt productontwikkeling en draagt bij aan een duurzamer voedselsysteem. Om alles uit AI te halen, is een bedrijfscultuur nodig die experimenteren toejuicht en accepteert dat niet elk project een succesverhaal wordt, zo schrijft ABN AMRO.

Door AI te combineren met robotica zetten voedingsmiddelenproducenten belangrijke stappen om arbeidstekorten en vergrijzing tegen te gaan. Het integreren van robots, ondersteund door AI, in productielijnen vervangt schaarse menselijke arbeid, vooral bij complexe en blessuregevoelige handelingen, zoals het snijden van producten. AI vervult een cruciale rol als schakel tussen beeldtechnologie en robotica. Zo gebruikt Heemskerk fresh & easy – leverancier van gemaksgroente - een robot die een krop andijvie analyseert en ontkernt. Hierbij wordt dus rekening gehouden met de variatie die je nu eenmaal ziet bij natuurproducten.

Jonge generatie binden

AI technologie helpt om dieper te duiken in complexe smaakvoorkeuren van verschillende consumentengroepen. Zo biedt AI bijvoorbeeld hulp bij het analyseren hoe Generatie Z verschilt van oudere generaties in hun voedselvoorkeuren. Coca-Cola gebruikte mede hierom AI voor de ontwikkeling van Y3000 cola. Het uitgangspunt was: welke smaken en kleuren spreken jonge generaties straks aan en hoe blijft het merk ook voor deze doelgroep relevant?

Naast snelheid en meer diepgang in productontwikkeling maakt AI de supermarkt ook minder afhankelijk van haar leveranciers. Inkopers kunnen namelijk zelf meer diepgaande inzichten genereren over consumentenontwikkelingen rond specifieke producten; iets dat normaal gesproken vooral door leveranciers wordt aangedragen. Aan de andere kant worden supermarkten juist steeds afhankelijker van leveranciers om de schappen gevuld te houden in tijden van steeds extremere weersomstandigheden.

Stabiele productie, klimaatbestendige ingrediënten

Klimaatverandering zet de komende decennia de beschikbaarheid, prijs en kwaliteit van veel grondstoffen onder druk. Door het gebruik van geavanceerde weermodellen en lokale data helpt AI om schommelingen in prijs, kwaliteit en beschikbaarheid van ingrediënten te voorspellen. Daarnaast kunnen productontwikkelaars met behulp van AI omschakelen naar klimaatbestendige ingrediënten.

Bijvoorbeeld ook om de herkenbare smaak en bite van producten te behouden, wanneer er frequent en snel tussen grondstoffen geschakeld moet worden. Gebruik van AI zorgt er dus voor dat leveranciers hun productie kunnen optimaliseren en supermarkten een constante en voorspelbare aanvoer van producten ontvangen.

Verduurzamen productie en producten

Naast inspelen op een veranderd klimaat kan AI ook ingezet worden om klimaatverandering tegen te gaan. Zo beschikt Unilever wereldwijd over 50.000 slimme vrieskisten, die energieverbruik minimaliseren door producten niet constant op -18 graden Celsius te houden, maar soms ook lager, zonder verlies aan kwaliteit. En onder het mom van AI-based, plant-powered deliciousness heeft het Chileense NotCo onder meer vervangers voor kip, melk en burgers ontwikkeld. Aan deze innovaties ligt hun zelfontwikkelde AI-platform, genaamd Giuseppe, ten grondslag, dat – met een dierlijk product als uitgangspunt – een combinatie van plantaardige ingrediënten kan suggereren om eenzelfde soort smaak en structuur te bereiken. Zo stelde het ananas en kool voor om te gebruiken in een formule die echte melk moet benaderen – ingrediënten die uiteindelijk daadwerkelijk zijn toegepast in hun product NotMilk. NotCo haalde eind 2022 een bedrag van $70 miljoen op bij investeerders om Giuseppe ook direct beschikbaar te maken voor andere bedrijven.

Steun van het management

Het AI potentieel in de voedingsindustrie volledig benutten, vraagt om een strategie en cultuur die gedreven wordt door langetermijn-waardecreatie, in plaats van kortetermijnwinst. Dit vereist dat het management de waarde van AI erkent en actief uitdraagt hoe deze technologie de bedrijfsdoelen ondersteunt. Daarbij horen ook investeringen in bijvoorbeeld een robuust databeheer, dat nauwkeurig en tijdig data verzamelt om AI-systemen te trainen en voeden. Daarbovenop past een bedrijfscultuur, die werknemers aanmoedigt om nieuwe technologieën te omarmen en waarbij een hoge tolerantie bestaat om te experimenteren én fouten te maken.

Omdat de integratie van AI in bedrijfsfuncties complex en technisch uitdagend is en de ontwikkelingen elkaar snel opvolgen, zijn voedingsproducenten afhankelijk van gespecialiseerde tech-bedrijven. Dit stelt bedrijven soms voor een dilemma, omdat het vaak noodzakelijk is om grote hoeveelheden bedrijfsdata met externe partners te delen. Het is daarbij belangrijk om betrouwbare partners te vinden die bewezen successen hebben behaald; bijvoorbeeld door AI en robotisering succesvol aan elkaar te verbinden.

Het implementeren van AI in de voedingsindustrie is uitdagend, maar kan echt helpen bij het overwinnen van de grote uitdagingen waar de sector voor staat. Van een stabielere klimaatbestendige productie en het tegengaan van arbeidstekorten tot snellere productontwikkeling, die aansluit bij toekomstige consumentenwensen.\

Bron: ABN AMRO

Publicatiedatum: