Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jumbo, Ardo en Unilever starten Het Wortel Collectief

Wortelteelt onder druk, ketenpartners slaan handen ineen

Tholen - De vollegrondsgroenteteelt staat onder druk, telers ervaren dat op het veld, retailers zien lege schappen en de fabrieken van verwerkers staan stil. Dat maakt dat ketenpartners de noodzaak inzien om gezamenlijk de teelt van wortelen te borgen. Gisteren was de officiële aftrap van Het Wortel Collectief door Jumbo, Ardo, Agrifirm en Unilever, genoemd naar het eerste gewas waarbij deze ketenpartners gezamenlijk regeneratieve vollegrondsteelt gaan implementeren.

Emilie Haspeslagh (Ardo), Debora van der Zee-Denekamp (Unilever), Fanny Weinbreck (Agrifirm) en Daniek Ehrismann (Jumbo) op het wortelveld van VP Landbouw

De eerste projecten zijn in april 2024 van start gegaan, op circa 30 hectare landbouwgrond van VP Capital. De wortelen worden vanaf september in verschillende soepen van Unox en een deel van de maaltijdpakketten van Knorr verwerkt. De eerder gezaaide waspeen voor Jumbo wordt inmiddels volop geoogst en ligt sinds half juni in de Jumbo winkels.

Een transitie naar duurzamere en regeneratieve landbouwpraktijken lijkt nodig om de beschikbaarheid van vollegrondsgroenten te borgen: "Vandaag de dag staat het kostbaarste bezit van de boeren, de bodem, onder druk. Wereldwijd gaat het equivalent van één voetbalveld aan grond elke vijf seconden verloren. En met steeds meer wisselende weersomstandigheden moeten telers en boeren kijken hoe ze hun opbrengsten toekomstbestendig kunnen maken, door onder andere te investeren in de gezondheid van de bodem. Samenwerking met boeren, leveranciers en partners is noodzakelijk om onze landbouwgrond te herstellen en beschermen", zo brengt het Wortel Collectief naar buiten.

Het Wortelcollectief is ontstaan vanuit een ontmoeting van topmannen en vrouwen uit de keten tijdens het Net-positive diner georganiseerd door Deloitte, zo deelt Ton van Veen, CEO Jumbo. "Onze samenkomst stond aan de basis van een project om regeneratieve landbouw te verkennen, van te leren en ook handen en voeten te geven. En goed nieuws, in korte tijd kunnen we samen met onze partners al letterlijk oogsten van dit innovatieve project...Ook voor dit Oranje gaat mijn gele Jumbo hart sneller kloppen!"

Samenwerking binnen de keten is noodzakelijk
Het Wortel Collectief bestaat uit verschillende ketenpartners. Via leveranciers Agrifirm en Ardo, komen wortelen uiteindelijk terecht in verschillende producten van Unilever, zoals een aantal soepen van Unox en maaltijdpakketten van Knorr, en ligt de verse waspeen in de winkels van Jumbo. De vier partijen werken intensief samen en zullen de komende jaren aan de hand van de samenwerking bijdragen aan de bredere kennisontwikkeling over regeneratieve landbouw in Nederland.

De samenwerking van deze partijen komt voort uit het Net Positive Network en wordt ondersteund door Deloitte. Het Net Positive Network is een samenwerkingsinitiatief om impactvolle, duurzame veranderingen binnen het voedselsysteem te bevorderen. Ton van den Hoek, manager AGF Jumbo Supermarkten: "Duurzaamheid maakt integraal onderdeel uit van onze bedrijfsvoering. We willen samen met leveranciers en ketenpartners, actief bijdragen aan wat goed is voor mens, dier en natuur. We zijn er trots op dat onze verse waspeen, die op basis van regeneratieve landbouwpraktijken is geteeld, nu al beschikbaar is in de ruim 700 Jumbo winkels. Het is voor ons ook belangrijk om te leren over de toekomst van teelt van gewassen, daarom dragen we hier graag aan bij."

Versterken bodem
Regeneratieve landbouw is een manier van landbouw bedrijven, waarbij natuurlijke hulpbronnen worden versterkt in plaats van uitgeput. De bodem staat centraal. Omdat elk stuk land en iedere boerderij verschillende eigenschappen hebben, is een unieke aanpak per boerderij nodig en worden op de verschillende akkers diverse regeneratieve praktijken geïmplementeerd. Voorbeelden hiervan zijn: niet meer diep ploegen om de bodem zo min mogelijk te verstoren, na de teelt bodembedekkers planten om erosie en uitdroging tegen te gaan en zoveel mogelijk nutriënten in de bodem te houden, het gebruik van organische meststoffen en biologische gewasbeschermingsmiddelen om de gewassen te voeden en beschermen. Deze activiteiten hebben als uiteindelijke doel om de conditie van de bodem optimaal te houden en daarmee de CO2-uitstoot te verminderen ten opzichte van traditionele landbouwmethodes, watergebruik te optimaliseren en biodiversiteit te bevorderen.

Emilie Haspeslagh, Duurzaamheidsdirecteur van Ardo voegt toe: "Bij Ardo zijn we er sterk van overtuigd dat regeneratieve landbouwpraktijken met een focus op de verbetering van de bodemgezondheid de sleutel zijn tot duurzamere voedingsproductie. Door samen te werken binnen het Wortel Collectief kunnen we innovatieve landbouwpraktijken op grotere schaal implementeren en waardevolle kennis delen. Wij zien dit project als een belangrijke stap in onze missie om gezonde, duurzame voeding voor iedereen beschikbaar te maken. Samen met VP Landbouw zijn we verheugd om diepgevroren wortelen te leveren die later dit jaar in Unilever-producten zullen worden gebruikt."

Fanny Weinbreck, Global R&D Director bij Agrifirm, licht toe: "Als Nederlandse coöperatie van boeren, zetten we onze unieke kennis en ervaring in om vandaag al oplossingen te ontwikkelen die morgen nodig zijn voor een gezonde bodem, gezonde gewassen, een gezonde natuur en een eerlijk inkomen voor boer en teler. We zien regeneratieve landbouw als een veelbelovende aanpak en delen onze oplossingen en ervaring op en rond het erf graag binnen het Wortel Collectief. Zo helpen we om het project vorm te geven en denken we met de partners mee over de implementatie van de regeneratieve praktijken. Op die manier bouwen we samen proactief aan de voedselketens voor de toekomstige generaties."

Debora van der Zee, general manager Nutrition Noord-Europa bij Unilever: "Unilever zet al langere tijd in op een aantal regeneratieve landbouwprojecten. Binnen het Wortel Collectief gaan we de komende tijd veel leren en kennis uitwisselen. Deze opgedane kennis zetten we in om de komende jaren projecten toe te voegen en op te schalen, om zo onze bijdrage te leveren aan de transitie naar een toekomstbestendig voedselsysteem."