Tholen - Het nieuwe hardfruitseizoen nadert met rasse schreden. Waar vele handelaars momenteel nog bezig zijn met de laatste handel van het huidige seizoen ligt de focus van menig teeltbedrijf al op komende maand. Zo ook bij Vanlangenaker Fruit. "Dat er minder volume zal zijn, mag geen verrassing meer heten, maar ik denk dat we kwalitatief toch een mooie oogst zullen krijgen. Bovendien zullen de appelen een stuk groter uitvallen. Dat is niet nadelig, maar wel een aspect waar de handelaar en winkeluitbater een grote factor in kunnen spelen de consument bewust te maken dat grote appels even smaakvol zijn als haar kleinere broertjes en zusjes", zo vertelt Marijke Vanlangenaker van het gelijknamige familiebedrijf.
Het bedrijf teelt sinds 1974 appelen en peren in het Vlaamse Velm. Inmiddels beslaat het areaal van Vanlangenaker fruit ongeveer 200 hectare van met name Conference peren en Vivista appels. De Visista is een natuurlijke mutant, ontdekt in de boomgaarden van de familie. "Maar eigenlijk noemen wij het liever onze Vanlangenaker appel. De kwaliteit van deze appel hangt namelijk echt af van waar het geteeld wordt. Hierdoor zien we Vivista appels die in andere delen van het land geteeld worden eigenlijk niet als dezelfde variëteit die wij hier telen", zo gaat Marijke verder. "Binnen ons areaal zie je er al veel verschil in. Zo ligt het grootste deel van onze percelen in Velm, waar er een ideale grondsoort ligt voor de teelt van appels en peren."
Vanlangenaker heeft alles in eigen huis. Van teelt tot sorteren en verpakken. "Op deze manier leveren we ons fruit aan de handelaren en veilingen hier in België, waarna het in gans Europa vermarkt wordt en zelfs verder. De volledige teelt wordt onder de eigen merknaam Vanlangenaker+ verkocht en dit is ook altijd enkel fruit van eigen productie. We kopen niets in. We willen namelijk enkel fruit verkopen waar we volledig achter staan en als je enkel je eigen appels en peren levert, heb je volledige controle op de kwaliteit en smaak en weet je wat er bij de klant terechtkomt. Mijn moeder is destijds met de branding Vanlangenaker+ op de proppen gekomen, branding werkt langs twee kanten, de consument herkent het product en komt terug voor de smaak en hardheid van de appel of peer, maar dan moet je ook altijd zorgen dat het top in orde is, want anders werkt het averechts."
Grotere maten appels
Voor komend seizoen kijkt de onderneemster, ondanks de uitdagingen, ook weer met een positief gevoel vooruit. "Het is natuurlijk een heel bijzonder groeijaar geweest. In het begin zag alles er fantastisch uit, maar door de vele hagelbuien hebben de bomen in de weken erna veel stress ervaren, waardoor ze veel vruchten hebben laten vallen. Er zijn fruittelers die ongelofelijk veel pech hebben gehad en niet zo veel kunnen plukken, maar bij anderen valt het weer mee. Zelfs binnen ons areaal zie je grote verschillen."
"Vorig jaar hadden we hier, maar ook in Nederland, veel last van schurft wat betreft de appelen door de vele regenval in combinatie met de hitte. Daar hebben we dit jaar geen last van. Alles is onder controle. Even afkloppen", zo lacht Marijke. "Kwalitatief zijn ze ook dik in orde. Alleen zal de maat per stuk een beetje hoger uitvallen dan andere jaren, omdat er op de bomen wat minder hangt. Ik denk niet dat dit nadelig is, want het doet absoluut niets af aan de smaak en bovendien is het voor families alleen maar makkelijker."
"Je kunt een grote appel van maat 85 of 90 namelijk mooi in partjes snijden en aan de kinderen meegeven. In plaats van dat de helft van een kleinere appel dan al snel weggegooid wordt als ze niet meer hoeven, kunnen ze in dit geval 's ochtends een paar partjes eten, met de lunch en 's middags weer. Bovendien zijn grote maten net iets goedkoper, wat tegenwoordig ook geen overbodige luxe is. Ik denk dat we een mooie verkoop kunnen realiseren. Alleen is het niet altijd enkel aan de consument, maar iedereen moet mee in het verhaal. De handelaar en winkelier moeten het presenteren en, heel belangrijk, de voordelen van een grotere maat appel toelichten."
Perenmarkt stilgevallen
In de peren ziet Marijke met name een moeizaam einde van het seizoen. "De verkoop is in de laatste maanden wat teruggevallen, terwijl de kwaliteit toch nog top was. Spijtig om zo te eindigen, maar we blijven positief naar de nieuwe oogst toe. Zo zie je maar dat je in onze branche nooit precies weet hoe het gaat lopen. Het is niet mogelijk om te denken: 'Oh, vorig jaar ging het zo, dus dit seizoen zal er wel eenzelfde situatie komen'. Geen enkel jaar is hetzelfde en naar komend jaar kan het allemaal weer anders zijn. Voor de nieuwe oogst lijken de volumes een stuk lager dan andere jaren, maar daar heeft een groot deel van Europa last van. Het is afwachten hoe het loopt, maar ik hoop dat er verstandig gehandeld wordt."
Goede naam
Naar de toekomst toe wil Vanlangenaker Fruit de weg omhoog verder doorzetten. "2021/2022 is voor ons een moeilijk jaar geweest. Met de start van het conflict in Oekraïne hebben we hier als appelteler de nodige problemen ondervonden, de appels van Oost-Europa overspoelden onze markten. Dat is voor ons een ontzettend harde klap geweest. Ook al omdat het een topjaar was qua kwaliteit en volumes. Het is niet meer zoals vroeger, maar toch wil ik positief naar de toekomst kijken en hopen dat de consumenten terug gaan grijpen naar kwaliteit, minder in kwantiteit, maar beter van kwaliteit."
En daarnaast is het bedrijf sinds kort ook gestart met de eigen verwerking van haar fruit naar sappen. "Dat is eigenlijk ooit begonnen toen we op een beurs stonden. Daar wilden we niet enkel met vers fruit staan, maar we besloten toen ook eens te kijken of we wat sap erbij konden presenteren. Het viel echter dermate goed in de smaak bij iedereen dat we het bleven doen. Het is niet echt de bedoeling het grootschalig te doen, maar het is leuk om te zien dat men ervan geniet. Zo hebben we het nu ook geprobeerd met cider van eigen appels. Dat deed mijn opa al en toen we de eerste fles konden proeven, keerde iedereen even terug naar die smaak van vroeger. Het zijn leuke dingen om erbij te doen en we zien wel waar het uiteindelijk eindigt", besluit Marijke.
Voor meer informatie:
Marijke Vanlangenaker
Vanlangenaker Fruit
Planterijstraat 25
3803 Gorsem, België
Tel.: +32(0)11694058
[email protected]
www.vanlangenaker-fruit.be