Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Japanse Kimito appelen ook in Zuid-Afrika geteeld

De Hirosaki Universiteit in de Japanse prefectuur Aomori heeft een appelras ontwikkeld genaamd Kimito, met als doel een plek te veroveren op de internationale fruitmarkt. Dit initiatief wordt mogelijk gemaakt door een samenwerking met Wismettac Foods Inc., een dochteronderneming van het in Tokio gevestigde Nishimoto Co., om de Kimito-appel in Zuid-Afrika te telen. De overeenkomst is opgezet om gebruik te maken van de intellectuele eigendomsrechten van de universiteit om royalty's te genereren.

De strategische zet zorgt ervoor dat de Kimito appel het hele jaar door beschikbaar is door gebruik te maken van het gunstige klimaat van Zuid-Afrika tijdens de wintermaanden op het noordelijk halfrond. De Kimito appel werd ontwikkeld op de Fujisaki Farm van de Faculteit Landbouw- en Levenswetenschappen van de Hirosaki Universiteit en werd in 2016 geregistreerd in Japan. Hij onderscheidt zich door zijn gele schil, witte vruchtvlees, verfrissende zoetheid en goede bewaarbaarheid.

De introductie van dit ras in Zuid-Afrika volgt het "clubrassen"-systeem, waarbij intellectueel eigendom wordt beschermd en de teelt en marketing binnen de club onder licentie kunnen plaatsvinden. Dit model is ontworpen om royaltyverliezen als gevolg van ongeoorloofde teelt in het buitenland te minimaliseren, zoals eerder is gebeurd bij andere Japanse teeltbedrijven.

De beslissing van Wismettac Foods om in Zuid-Afrika te gaan telen is ook gericht op toegang tot dichterbij gelegen markten zoals Europa en het Midden-Oosten, door gebruik te maken van de seizoensverschillen om jaarrond Kimito appelen te kunnen leveren. Deze strategie zal naar verwachting nieuwe verkoopkanalen openen en de appelen tegen concurrerende marktprijzen aanbieden.

Bron: asahi.com

Publicatiedatum: