Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Butternut Conference

"Pompoenconsumptie is in drie jaar tijd met 20% gestegen in Spanje en Portugal"

Consumententrends, zakelijke kansen, de noodzaak om te innoveren in nieuwe formaten en manieren om contact te leggen met de consument waren de belangrijkste onderwerpen tijdens de derde editie van de Butternut Conference. Het evenement, georganiseerd door Sakata en Love Klabaza, een organisatie die telers van flespompoenen in Spanje en Portugal verenigt, bracht meer dan 100 deelnemers samen uit alle schakels van de keten, van veredelaars tot chef-koks en van telers tot verwerkende industrie en handel.

In een zeer positief scenario, met een stijging van 20% van de pompoenconsumptie, richtte de derde editie van de Butternut Conference zich op het analyseren van zakelijke kansen. "We kunnen al jaarrond flespompoenen van Spaanse teelt aanbieden. Dankzij de veredeling en het professionalisme van de telers hebben we een uitstekende kwaliteit bereikt. Wat is de sleutel tot het vergroten van de aanwezigheid in het schap en het verhogen van de consumptie?", vroeg Javier Bernabéu, manager van Sakata Seed Ibérica en de man die het evenement in goede banen leidde.

Na een veldbezoek, waar Sakata verschillende nieuwe rassen liet zien, begon de conferentie met een rondetafelgesprek met Sebastián Barber, technicus bij het bedrijf Valmuragro, en Joaquín Navarro en Javier Bernabéu van Sakata Seed Ibérica, die de sleutels gaven tot "het kunnen aanbieden van de perfecte flespompoen het hele jaar door". Daarbij gingen ze dieper in op gewasbescherming, teelthandelingen en teeltomstandigheden.

Over het potentieel van pompoenen in de supermarkt, het centrale thema van het tweede gesprek, benadrukte José María Lezcano, verantwoordelijke groenten en fruit bij supermarktketen Ahorramas: "De afzet van hele pompoenen heeft de afgelopen vijf jaar een groei doorgemaakt van 201,51% en van 164,83% in het assortiment voorgesneden pompoenen." Het is een wijdverbreide trend in alle supermarkten, zo bevestigde Gonzalo Trenor, directeur van Ramafrut, een bedrijf dat voorgesneden producten levert aan supermarktketen Mercadona. Tot slot gaf Amparo Pellicer, Food Chain Manager bij Sakata, ook nog een uitdaging aan: "Of deze trend doorzet, zal afhangen van de doelen die we onszelf stellen op het gebied van teelt en afzet en ook van het vermogen om te innoveren en zichtbaarheid te geven aan het product."

Nieuwe formaten en communicatiestrategieën zijn nodig om een grotere zichtbaarheid in de schappen te bereiken en om toegang te krijgen tot consumenten. Dit is het doel van Love Klabaza, een overkoepelend merk dat nog maar drie jaar geleden is opgericht en dat de meerderheid van de pompoentelers in Spanje en Portugal omvat en al zeer bevredigende resultaten boekt met zijn reclamecampagnes. "Op sociale media, waar Love Klabaza 20.000 volgers heeft, en via reeds 600 advertenties in de media laat het merk de veelzijdigheid van pompoenen zien, een product waarvan de vraag met 20% is gestegen", meldt Cari Plaza, hoofd communicatie bij Sakata Seed Ibérica.

Komend najaar gaat daarom ook Love Butternut live, de Engelse versie van het merk, dat een campagne gaat lanceren in het Verenigd Koninkrijk om de pompoenconsumptie onder de Britse bevolking te promoten. "Een andere uitdaging is om de consumptie jaarrond constant te houden en de horeca bij de promotie te betrekken", benadrukt Piedad Coscollá, marketingdirecteur bij Anecoop. Daniel del Toro, die toegankelijke artikelen schrijft over gastronomie, vroeg de sector om "meer variatie in formaten zoals sticks of pompoenchips om het de consument gemakkelijker te maken".

Andy Stalman, wereldwijd expert op het gebied van branding en bekend als Mr. Branding, sloot het evenement af met een analyse van de sleutels tot het succes van het merk Love Klabaza: "Consumenten zijn niet zozeer op zoek naar een product, ze willen vooral deel uitmaken van de geschiedenis van het merk en alles wat erachter zit. Ze willen de processen begrijpen en weten wat er schuilgaat achter, in dit geval, een pompoen."

Voor meer informatie:
Sakata Seed Ibérica
Tel: +34 963 56 34 27 (Spanje)
Cari Plaza
[email protected]
Sara Guerrero
[email protected]

Publicatiedatum: