Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Over de "onderschatte sourcingmarkt" van Namibië

Christina Pfandl, Business Scout for Development, sprak tijdens het evenement over "New Sourcing Markets" over Namibië, een potentieel ondergewaardeerde inkoopmarkt in zuidelijk Afrika, zoals ze aan het begin van haar presentatie opmerkte. "Namibië is enorm uitgestrekt en dunbevolkt - bijna de helft van het land bestaat uit landbouwgrond, maar veel daarvan is niet optimaal voor landbouw vanwege watergebrek en de aard van de grond," begon ze. Namibië teelt groenten, fruit en granen, maar is zelf een netto-importeur van bijvoorbeeld fruit en aardappelen, voornamelijk uit buurland Zuid-Afrika. "Desondanks zijn er interessante nicheproducten beschikbaar."

"Wat ik in het algemeen kan zeggen: er is hier een zeer goede logistiek, ten eerste het beste wegennet van Afrika, wat transport in het land makkelijker maakt. Er is een diepzeehaven aan de Atlantische kust en momenteel zijn er tien rechtstreekse vluchten per week naar Frankfurt am Main, die vanaf april volgend jaar worden aangevuld met nog eens drie rechtstreekse vluchten naar München," zegt ze, waarmee ze een van de voordelen van het land toelicht.

Communicatie is hier ook eenvoudig. "Engels is de officiële taal, maar er zijn nog steeds Duitstaligen, vooral in het bedrijfsleven. Bovendien hebben we geen tijdsverschil." Biologische landbouw begint ook op te komen, "maar blijft nog op kleine schaal. Droogte en toegang tot financiering zijn ook uitdagingen hier in Namibië", voegde Pfandl toe.

Tuinbouwproducten met een groot potentieel
Een product dat misschien niet met Namibië wordt geassocieerd, zijn blauwe bessen. "Momenteel wordt hier jaarlijks 45 ton geoogst, waarvan 99 procent wordt geëxporteerd, voornamelijk naar de EU. De teeltbedrijven zijn gecertificeerd volgens de GlobalGAP standaard. Waar water beschikbaar is, langs de rivieren, is het ook mogelijk om blauwe bessen te telen. Het doel is om de teelt verder uit te breiden van de huidige 20 naar 300 hectare, waardoor de oogst natuurlijk aanzienlijk kan toenemen. De oogsttijd is iets vroeger dan in Zuid-Afrika. Namibië heeft een tijdsvoordeel van ongeveer vier weken," benadrukt ze.

Ze merkte op dat dadels als product steeds populairder worden op de Duitse markt, evenals in andere Europese landen. "Ze worden hier in het land geteeld - 1,6 ton per jaar, inclusief verschillende variëteiten van verschillende leveranciers. Ongeveer 99 procent van de productie wordt geëxporteerd. Hoewel de markt relatief klein is, wordt voornamelijk het gedroogde product geëxporteerd, met ook een kleine hoeveelheid verse dadels. De oogstperiode loopt van maart tot juni."

"Een ander interessant product zijn granaatappels," vervolgt Pfandl. De teelt bedraagt ongeveer 40 ton per jaar. "De oogstperiode loopt van december tot maart. Er zijn hier ook verschillende variëteiten, die ook ideaal zouden zijn voor export naar Europa." Daarnaast is verdere verwerking een "zeer interessant gebied".

Een ander product is de cactusvijg. "Zeven ton per jaar en verschillende variëteiten worden in het land geteeld." Het fruit is vooral interessant voor de export. "Maar ook de verwerking van deze producten. De oogstperiode is in december en januari."

In het geval van druiven "wordt er elk jaar tussen november en januari 40.000 ton geoogst. Ook hier heeft Namibië over het algemeen een zeker tijdsvoordeel ten opzichte van telers in Zuid-Afrika." Er worden witte pitloze, rode en zwarte pitloze druiven van verschillende variëteiten aangeboden. "Ook hier wordt 99 procent van deze druiven geëxporteerd."

Namibië probeert zich breder te positioneren
Tot slot ging Pfandl in op "andere mogelijkheden die je in de gaten kunt houden en die je inzicht kunnen geven in producten die nog niet goed ontwikkeld zijn. Namibië probeert zich breder te positioneren en heeft verschillende proefprojecten uitgevoerd, bijvoorbeeld in de bananenteelt. Er is ook potentieel in de mango- en citrussector, dat nog niet volledig wordt benut. Partners zijn hier natuurlijk ook welkom," benadrukte ze.

Voor meer informatie:
Christina Pfandl
Agentur für Wirtschaft und Entwicklung
+264 81 4678294
[email protected]
www.wirtschaft-entwicklung.de

Publicatiedatum: