Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bertus Schipper, Zoutewelle:

"Goede druivensoorten op groothandelsmarkten steeds meer een luxe-artikel"

Tholen - Zoutewelle heeft twee weken geleden de switch gemaakt van de druivenimport vanuit Sicilië naar Puglia. "We krijgen de komende tijd weer goede volumes van onze vaste teler binnen onder het merk Lino", vertelt Bertus Schipper. "Een milde winter heeft geresulteerd in prima volumes mooie grove en smaakvolle druiven."

Op de druivenmarkt is het dan ook volop Italië wat de klok slaat. "Her en der zijn er nog wel wat Egyptische druiven, maar klanten willen nu vol over op Italië", vertelt Bertus. Vanuit Puglia arriveren traditiegetrouw eerst de Black Magic-druiven met pit en ook de witte pitloze druiven, later in het seizoen volgen de witte druiven met pit en de zwarte en rode pitloze variëteiten.

"Druiven hebben in de loop der jaren met name op de groothandelsmarkten een opleving gekend van massa- naar luxe-artikel. Klanten betalen voor de juiste soorten liever iets meer, waardoor ze wel verzekerd zijn van de juiste kwaliteit. De opkomst van de paper bags en draagtasjes dragen eraan bij dat de druiven steeds vaker als een luxe-artikel worden gepositioneerd", vertelt de importeur.

Zoutewelle focust zich bij de druivenafzet voornamelijk op de klanten op de Hollandse en Britse markt. Ondanks de opkomst van de pitloze druiven die ook in Italië gaande is, blijven met name de etnische klanten die Zoutewelle veel bedient hun voorkeur houden voor de druiven met pit. "En dat is een doelgroep die meer fruit eet dan de gemiddelde Hollander. Ik verwacht dat de verhouding bij ons tussen de pitloze variëteiten en met pit dan ook wel fifty-fifty zal blijven."

De huidige prijzen voor de druiven liggen op een prima niveau met een kiloprijs rond de 2,30 euro voor de druiven met pit en een kiloprijs van 3 euro voor de luxere pitloze druiven. "Tot nu toe hebben we over de verkoop geen klagen. Het zachte weer is voor de druivenverkoop eerder nog gunstig. Overigens vallen ook de steenfruitprijzen me helemaal niet tegen. De enige negatieve uitzondering zijn de meloenen, die hebben echt hogere temperaturen nodig voor een vlotte verkoop", besluit Bertus.

Voor meer informatie:
Bertus Schipper
Zoutewelle
Handelsweg 140
2988 DC Ridderkerk
+31 (0)180 642364
[email protected]
www.zoutewelle.com