Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Méchinaud (Frankrijk)

"De kruidenmarkt trekt steeds meer spelers aan"

Ondanks het gebrek aan statistieken voor het segment van de aromatische kruiden, geeft Jean Philippe, verkoopdirecteur van het Franse Méchinaud, een analyse van de toestand van de markt.

Over het algemeen een groeiende markt
"De afgelopen jaren hebben we gezien dat de kruidenmarkt in meerdere landen, zoals Marokko, Kenia, Israël en Nederland, steeds meer spelers aantrekt, zowel telers, verpakkers als groothandelaren. Het is een markt die zich blijft ontwikkelen in lijn met de trend van meer groenten op het bord. Omdat de vleesconsumptie daalt, moeten we meer variatie in onze gerechten brengen. Deze groei is zowel in de thuisconsumptie als in de horeca, onze belangrijkste doelgroep, te zien."

Een assortiment van 25 soorten
De geschiedenis van Méchinaud gaat terug tot 1989, toen Robert Méchinaud, een tuinder uit de streek van Nantes, begon met de teelt van kruiden. Hoewel het assortiment in het begin bescheiden was, zet het bedrijf nu jaarrond niet minder dan 25 soorten kruiden af, variërend van traditionele tot meer exotische kruiden: Thaise basilicum, paarse basilicum, citroenverbena, honingverbena, Vietnamese koriander, marjolein, oregano, bonenkruid, etc. "De markt voor exotische kruiden is heel klein, maar dit type product ontwikkelt zich ook in de horeca."

En hoewel het verleidelijk kan zijn om zich tot import te wenden (om de bevoorrading veilig te stellen in verband met klimatologische risico's, of om te profiteren van een gunstigere regelgeving), wil Méchinaud de Franse teelt promoten. Daarom komt tussen mei en oktober bijna 90% van de kruiden die het bedrijf verkoopt uit Frankrijk. "Door ons DNA staan we ook heel dicht bij de telers en we doen ons uiterste best om hen te steunen in een zeer concurrerende markt."

Een seizoen geteisterd door het weer
De kruidenconsumptie trekt traditioneel aan met mooi weer. Het huidige grijze en regenachtige weer is zeker niet bevorderlijk voor de consumptie buitenshuis. "Het is momenteel erg ingewikkeld, zowel wat betreft de teelt als de markt", geeft Jean Philippe aan. "Ondanks de gebruikelijke scheiding tussen het noorden en het zuiden van de Loire, is het in de lente en de vroege zomer over het algemeen geen mooi weer geweest."

Voor meer informatie:
Méchinaud
Tel: +33 (0)2 40 48 26 83 (Frankrijk)
[email protected]
https://www.mechinaud.fr/