Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Prinsen deelt opleidingsbrochure met oplossingen

Verkoop van steenfruit in België onder druk

De verkoop en het verbruik van steenfruit in België staat al enkele jaren onder druk. Jan Prinsen van het Belgian Fresh Food Institute, slaat alarm en heeft een uitgebreide opleidingsbrochure ontwikkeld om de neerwaartse trend te keren.

Een mooie presentatie kan de verkoop stimuleren, foto Belgian Fresh Food Institute

Verkoopcijfers stagneren
Uit zijn vele bezoeken aan winkels en markten heeft Prinsen verschillende oorzaken voor de teruglopende verkoop kunnen identificeren. Volgens Prinsen begint het probleem al bij de start van het seizoen. "Elk jaar wordt er te vroeg begonnen met de verkoop van onvoldoende gerijpt fruit. Dit leidt tot negatieve eerste ervaringen bij consumenten, waardoor ze minder geneigd zijn om opnieuw steenfruit te kopen," legt hij uit.

Daarnaast wijst hij op het verdwijnen van enkele goede merken binnen de Belgische retail en een algemene daling van de fruitkwaliteit. "Er wordt nu meer gefocust op prijs in plaats van kwaliteit, wat resulteert in problemen zoals vruchten met een holle steen en onrijp geplukt fruit dat minder smaakvol is," aldus Prinsen.

Presentatie en kennis schieten tekort
Een ander probleem dat Prinsen signaleert, is de gebrekkige presentatie van steenfruit in winkels. "Het fruit wordt vaak onaantrekkelijk gepresenteerd, terwijl juist een mooie presentatie de verkoop kan stimuleren. In Frankrijk bijvoorbeeld, wordt veel meer aandacht besteed aan de uitstraling van het fruit," vertelt hij.

Verder merkt hij een zorgwekkende afname in de stielkennis bij winkelpersoneel. Veel verkopers weten niet meer welke variëteiten er zijn of hoe ze de kwaliteit van het fruit kunnen beoordelen. Dit gebrek aan kennis draagt bij aan een minder positieve ervaring voor de consument.

De Brochure: Een stap naar verbetering
Om deze problemen aan te pakken, heeft Prinsen een gedetailleerde opleidingsbrochure samengesteld. Deze brochure, bedoeld voor winkeliers en marktkramers, biedt waardevolle informatie over onder andere het juiste tijdstip voor verkoop, kwaliteitskenmerken, presentatietechnieken en kennis over variëteiten.

"We hebben er veel tijd in gestoken en hopen op deze manier verandering te brengen en de groep steenfruitliefhebbers opnieuw te laten groeien in België", zegt Prinsen. De brochure is in eigen beheer gemaakt en gefinancierd, zonder bijdragen van de vermelde merken, wat de onafhankelijkheid en objectiviteit ervan waarborgt.

Toekomstperspectief
Prinsen hoopt dat zijn initiatief een positieve verandering teweeg zal brengen in de steenfruitsector in België. Hij nodigt geïnteresseerden uit om de brochure aan te vragen en roept op tot meer aandacht voor de kwaliteit en presentatie van steenfruit. "Samen kunnen we ervoor zorgen dat de Belgische consument weer van dit heerlijke zomerfruit gaat genieten," besluit hij optimistisch.

Klik hier voor de opleidingsbrochure steenfruit

Voor meer informatie
Jan Prinsen
Belgian Fresh Fruit Institute
Lucien Reychlerstraat 53
9250 Waasmunster, België
[email protected]
www.belgianfreshfoodinstitute.be