Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zijtwende International en Harvest House staan samen sterker

Hoe maak je een bedrijf futureproof? Zijtwende International moest het antwoord op die vraag vinden om de bedrijfscontinuïteit ook de komende jaren te waarborgen. Het is een complexe vraag, waar veel bij komt kijken, en het antwoord verschilt per bedrijf. Hoe heeft Zijtwende het aangepakt?

Zijtwende is ontstaan in 2005, toen Jan Prins wegging bij The Greenery. Samen met John Harting van Harting Holland heeft hij het bedrijf Zijtwende opgebouwd tot een grote naam in de groentehandel. Het bedrijf richt zich op voornamelijk glasgroenten, met een zwaar accent op tomaten.

Jan is inmiddels midden zestig. Het opvolgingsvraagstuk heeft hij met Ruud Barendse en Cor Keijzer goed geregeld. Maar de directie keek verder dan alleen de opvolging. Futureproof betekent ook dat je qua organisatie, processen en relaties met de tijd mee gaat.

Handel, retail en teler
De wereld is veranderd. Waar Zijtwende in het begin vooral een hoog transactiegehalte had, is dit in de loop der jaren meer verschoven naar programmering en strategisch inkooppartner voor retail. De handel is transparanter geworden, en zowel de teler als de retail hebben meer inzicht in de markt, waarbij de laatste een dominante positie heeft ingenomen.

Wat wil de retail? Retail wil graag zakendoen met de bron, en niet via teveel verschillende kanalen inkopen. Zeker niet als die verschillende kanalen uiteindelijk weer bij dezelfde teler uitkomen. Zijtwende heeft een goede relatie met een groot aantal retailers. Future proof worden betekende dat het handelsbedrijf dichter bij de teler moest gaan staan.

Bedrijfscultuur
Hoe? Door samen te gaan met een partij die al dicht bij de telers staat. Er waren verschillende geïnteresseerden, inclusief partijen uit de private equity sector. Yeald werd door Zijtwende ingevlogen om te helpen met de selectie. Wat is de behoefte, welk type bedrijf past bij de cultuur, wat is de juiste timing?

Uiteindelijk werd er een match gevonden met Harvest House. Door onderdeel te worden van Harvest House komt Zijtwende nog dichter bij de teler te staan. Daarmee vormt Zijtwende de connectie tussen de retail en de consument – een wereld die zij uitstekend kennen – en de telers. Tegelijkertijd kan de coöperatie administratieve lasten uit handen nemen, zodat de mensen van Zijtwende zich volledig kunnen richten op het ondernemen.

Elkaar vertrouwen
Doen waar je goed in bent, en daarin elkaar vertrouwen. Dat is de basis van de samenwerking tussen Harvest House en Zijtwende. En dat gold ook voor Yeald. Na de intentieverklaring zorgde Yeald namens Zijtwende voor een goede afhandeling van de transactie, waaronder het boekonderzoek en officiële stukken, en filterden we alle vragen die op Zijtwende afgevuurd werden. Doen waar je goed in bent, en daarin elkaar vertrouwen.

En dat is dus het antwoord op de vraag: hoe maak je een bedrijf future proof, en dan specifiek Zijtwende? Door de samenwerking met Harvest House richt Zijtwende zich op haar kernactiviteit, namelijk fungeren als strategisch inkooppartner voor retail.

Dit artikel verscheen eerder in het magazine van Yeald.

Voor meer informatie:
Zijtwende International
Tel: 015-2512800
[email protected]
www.zijtwende.com


Harvest House
Tel: +31174519200
[email protected]
www.harvesthouse.nl

Yeald
Tel: +31 174 75 25 00
[email protected]
www.yeald.nl

Publicatiedatum: