Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Neerwaartse wortelprijs, maar drie keer zoveel volume verzet"

"We hebben net de export van wortelen uit de Noord-Italiaanse regio's Veneto en Emilia-Romagna naar Noord- en Oost-Europa afgerond. Het is dus tijd om een balans op te maken. Het seizoen duurde van half mei tot de eerste week van juli", zegt Francesca Barbieri, productmanager van Zanarini.

"Wat de volumes betreft, we hebben drie keer zoveel kilo's geëxporteerd in vergelijking met vorig jaar. De markt was niet makkelijk te lezen in het begin en algauw lieten de prijzen een neerwaartse prijstrend zien."

"Spanje, onze belangrijkste concurrent, lag onmiddellijk minstens 10 cent onder de Italiaanse prijs. Bovendien hadden de Noord-Europese landen, tegen de verwachtingen in, nog steeds product van de oude oogst in voorraad. Het belemmerde een vlotte start. De eerste landen die om wortelen begonnen te vragen waren Zweden en Finland. De markt leefde pas tegen het einde van mei iets op, dus ruim twee weken later dan we hadden gehoopt", zegt Francesca Barbieri.

Wortelperceel

"België toonde een grote interesse, gedurende meerdere weken. In een marktomgeving die van week tot week een neerwaartse trend vertoonde was het niet makkelijk de export te plannen, maar dankzij de voortdurende uitwisseling van informatie met onze klanten en door continu de markt te monitoren zijn we daar toch in geslaagd. In vijf weken tijd verloor de prijs 50% van zijn waarde", legt Francesca uit.

"Het was niet dat de vraag er niet was, de moeilijkheid lag in het vinden van de juiste prijspositionering. We mogen niet vergeten dat de telers vorig jaar dubbel zoveel ontvingen voor hun wortelen. Toch vonden we de juiste weg en zijn we er dankzij een kwaliteitsproduct in geslaagd grote volumes te verplaatsen, ook al was er vanaf juni wat overlap met de oogst in Noord-Europa."

"Om de moeilijkheden te overwinnen, moeten we beseffen dat we allemaal belangrijke schakels zijn in de toeleveringsketen. Een constante, eerlijke en duidelijke dialoog is daarbij essentieel. Nu kijken we al met veel enthousiasme uit naar de start van het volgende seizoen", besluit Francesca Barbieri.

Voor meer informatie:
Francesca Barbieri
Zanarini Srl
Tel: +39 335 52 26 716 (Italië)
Tel: +39 (0)51 82 61 64
[email protected]

Publicatiedatum: