Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Agrobío (Spanje)

"Hoewel de consumptie van bio-citrus daalt, houden onze citroenen goed stand"

Het Spaanse citroenseizoen is dit jaar lang doorgelopen, wat zeker zijn impact heeft gehad op de start van het overzeese seizoen. De vraag naar overzeese producten blijft volgens Agribío, een bedrijf dat biologisch citrus teelt en verhandelt en jaarrond citroenen en sinaasappelen ter beschikking heeft, mooi op peil. In een context waarin de consumptie van biologisch citrus in het algemeen iets afneemt, houdt citroen best stand.

"Het is een ongewoon citroenseizoen geweest, met een overaanbod aan gele citroenen en een uitzonderlijk langdurige afzet die tot ver in de zomer reikte", zegt teeltmanager Miguel Ángel Mira López. "Dit heeft geleid tot een neerwaartse trend in de prijzen, wat de Spaanse citroensector zeker geen goed doet. In het biologische segment is de situatie niet zo erg, maar ook hier liggen de prijzen op een historisch dieptepunt."

"Het seizoen van het zuidelijk halfrond is een aanvulling op dat van het noordelijk halfrond, om te kunnen voldoen aan de vraag wanneer Spanje geen aanbod heeft", zegt Miguel Ángel. "Maar elk seizoen is anders en er zijn talloze factoren die van invloed zijn. De grootste moeilijkheid is om het aanbod af te stemmen op de vraag, want die kan nogal variëren. De twee seizoenen vullen elkaar niet altijd aan zoals we zouden willen."

"Dit jaar hebben we bijvoorbeeld een uitzonderlijk lang seizoen gehad in Spanje, dat tot eind juli heeft geduurd, en dit is natuurlijk het begin van het overzeese seizoen", geeft hij aan.

Er zijn maar weinig bedrijven die 365 dagen per jaar biologische citroenen kunnen aanbieden. "We proberen onze klanten altijd zo lang mogelijk te voorzien van Spaans citrus", zegt Miguel Ángel. "Maar om jaarrond aanbod te hebben, zijn we vorig jaar begonnen met teelt op het zuidelijk halfrond. Ons doel is om een stabiele aanvoer van zowel biologische sinaasappelen als citroenen te garanderen voor onze Europese klanten. We geloven zeker dat dit een onderscheidend kenmerk is ten opzichte van andere marktdeelnemers en jaar na jaar wordt de vraag naar producten van overzee groter."

Hoewel Agribío buiten het seizoen met verschillende origines werkt, vindt de grootste oogst plaats in Zuid-Afrika en Chili, twee landen met een grote citrustraditie. "Onze gewassen op het zuidelijk halfrond hebben alle garanties van de biologische tuinbouw. We hebben zelfs ons Growing for Life-keurmerk voor regeneratieve teelt geïntroduceerd op onze Zuid-Afrikaanse percelen", zegt Miguel Ángel Mira.

"We telen traditionele variëteiten zoals de Eureka-citroen, die zeer gewaardeerd wordt om zijn sapgehalte en karakteristieke gele kleur, en de hele Navel- en Valencia-familie in het sinaasappelsegment", voegt hij eraan toe.

Bio-citroen houdt stand
Volgens de teeltmanager van Agribío zien we over het algemeen een daling in de consumptie van citrus ten voordele van andere soorten fruit, zoals exotisch fruit, waarvan de consumptie de afgelopen jaren is gestegen.

"Afhankelijk van het land zijn er echter aanzienlijke verschillen. In Denemarken bijvoorbeeld, een van de landen met de hoogste biologische consumptie per hoofd van de bevolking, stijgt de consumptie van bio-citroenen, vooral in de gastronomie. In Duitsland gebeurt het tegenovergestelde, waar de vraag vanuit de foodservice en gastronomie vertraagt", stelt hij.

"Hoewel de consumptie van citrus in het algemeen is gedaald, zien wij dat niet meteen terug in de vraag naar onze citroenen. We denken dat dit veel te maken heeft met ons jaarrond aanbod van gele citroenen", aldus Miguel Ángel Mira.

Bijna 90% van de oogst van Agrobío gaat naar Frankrijk en Duitsland. "Duitsland is een behoorlijk volwassen markt voor biologische producten, waardoor de consumptie er minder te lijden heeft onder de inflatie. Frankrijk is een jongere markt, die hard groeide vóór de pandemie, maar de voorbije jaren van economische malaise een terugslag heeft gekend. Toch lijkt het er de laatste paar seizoenen op dat de vraag naar bio weer begint aan te trekken, zij het eerder voorzichtig."

"Ook de absorptie van kleine en middelgrote spelers door grote winkelketens in Frankrijk heeft zijn weerslag op het consumptiegedrag. Bio-producten worden nu vooral gekocht in de supermarkt", voegt hij eraan toe.

Voor meer informatie:
Miguel Ángel Mira López
Agribio Terra Organic
Pol. Ind. La Coma
C/ 12, n.º 54 CP 46220 Picassent (Valencia) – Spanje
Tel: +34 961 232 646
[email protected]
www.agribioterraorganic.com

Publicatiedatum: