Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verbetering markt Frans steenfruit

In een eerder gunstige context gaan de Franse abrikozen de laatste rechte lijn in van de afzet. Ondertussen wordt ook het laatste derde deel van de perziken en nectarines geoogst. Het voorbije seizoen zal worden onthouden als een seizoen dat vroeg is begonnen en vroeg zal eindigen.

Abrikozen: redelijk evenwichtige markt
Het abrikozenaanbod zal de komende dagen fors afnemen. "We zitten nu op 85% van de afzet. Er is nog 3.000 ton in voorraad, wat redelijk uitzonderlijk is als je bedenkt dat we vorig jaar rond deze tijd nog 10.000 ton hadden", meldt Raphaël Martínez, directeur van de BOB Pêches et Abricots de France.

De markt blijft dynamisch en evenwichtig, gezien de oogst die 30-40% onder het productiepotentieel bleef, en zelfs 80% voor bepaalde rassen zoals Bergeron. "Commercieel gezien was het eind juni een beetje lastig, maar de situatie verbeterde snel. Vandaag blijft de consumptie sterk, gesteund door het gunstige weer en de betere kwaliteit van het fruit sinds het enige tijd geleden is gestopt met regenen. De vraag is stabiel, in lijn met de beschikbare volumes. De prijzen zijn momenteel bevredigend, maar de hardst getroffen telers zullen hun verlies niet kunnen goedmaken." Dit staat in schril contrast met vorig seizoen, toen er een overaanbod van fruit was en de prijzen te laag waren.

Perziken en nectarines: gecompliceerde markt in juli
Terwijl de markt voor abrikozen vrij levendig was, hadden perziken en nectarines te lijden onder een overaanbod dat verband hield met een gebrek aan consumptie tijdens de oogstpiek. "Na een wat moeizame start van het seizoen door de grote hoeveelheid Spaans fruit op de markt, en een bijzonder gecompliceerde tweede helft door knelpunten op de markt, gaan we nu het laatste derde deel van de oogst in. Momenteel hebben we een combinatie van gunstige factoren: het weer, de vele toeristen in Parijs voor de Olympische Spelen, maar ook in de traditionele vakantiegebieden, evenals het feit dat de verkiezingstijd, een periode die vaak een negatieve invloed heeft op de consumptie, achter de rug is."

AI om te bepalen of vroege start en einde cyclisch of structureel is
De ongelooflijk vroege start van het seizoen roept vragen op. Is het te wijten aan een reeks uitzonderlijke fenomenen, of is het het gevolg van klimaatverandering? "Een paar jaar geleden was de markt actief in september. Dit jaar zullen we vanaf 15 augustus geen fruit meer hebben. De herfst was warm, waardoor de bomen niet in rust gingen, gevolgd door een koude, natte lente, wat niet hielp om van bloei naar vruchtvorming te gaan. We zijn van plan om kunstmatige intelligentie te gebruiken om te bepalen of deze situatie cyclisch of structureel is."

Supermarkten: een race naar de bodem ten koste van de telers
Een ander opvallend kenmerk van het seizoen – zowel voor abrikozen als perziken en nectarines – is de spanning in de relatie met bepaalde retailers als gevolg van de economische problemen waarmee Franse supermarkten te kampen hebben. "De winstgevendheid van Franse supermarkten is duidelijk verzwakt. Dit is voornamelijk te wijten aan de economische crisis die we doormaken en een overschot aan winkelruimte in Frankrijk. In de afgelopen tien jaar heeft de groei van een aantal ketens geleid tot hevige concurrentie en een verlies aan winstgevendheid. Het verdwijnen van ketens zoals Casino en de overname van andere zijn daar getuige van. Deze situatie zet ook leveranciers onder druk. De argumenten die de consumenten vandaag de dag overtuigen zijn de prijs, veel meer dan de kwaliteit, een merk, het respect voor het milieu of de herkomst. De moeilijkheden die we dit seizoen hebben gehad met bepaalde ketens zijn tekenend voor de huidige situatie. De vakbondsafgevaardigden zijn er, met de steun van de FNSEA, niet zonder moeite in geslaagd om te voorkomen dat de consumentenprijs onder de € 2 per kilo daalt. Zolang de supermarkten niet kunnen aanknopen met betere resultaten, zullen de telers de prijs betalen, vooral wanneer ze zich in een situatie van overaanbod bevinden."

Voor meer informatie:
Raphaël Martínez
AOP Pêches et Abricots de France
Tel: +33 (0)6 09 98 38 09
[email protected]