Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Groothandelsmarkt Frankfurt:

"Spaanse Itumeight-druif geniet toenemende populariteit"

Sinds begin juli komen de eerste druiven geleidelijk binnen uit Zuid-Italië. "We kunnen onze klanten nu al de betere vroege variëteiten aanbieden, zoals de lichtgekleurde Arra 30-druif. Toch was de kwaliteit in de eerste weken van het seizoen nogal wisselend, waardoor er soms een iets mindere partij tussen zat. Maar dat is normaal aan het begin van het seizoen," zegt Hasan Shabani, druivenhandelaar op de groothandelsmarkt in Frankfurt en Managing Director van H&N Obst und Gemüse Großhandel GmbH, dat in 2012 werd opgericht.

Spaanse variëteit Itumeight wint aan belang
Druiven zijn een van de belangrijkste producten van de groothandel, benadrukt Shabani, die het merendeel van zijn druiven betrekt van de Nederlandse importeur Direct Source International. "Tijdens het Italiaanse hoogseizoen verkopen we tot 15-16 pallets per dag en hebben we ongeveer 7-8 verschillende variëteiten om uit te kiezen, zodat we elke klant een geschikte druif kunnen aanbieden." Naast druiven van Italiaanse oorsprong biedt Shabani ook Spaans fruit aan. "Hoewel het Spaanse exportseizoen veel korter is dan het Italiaanse, denk ik dat het exportvolume toeneemt. Naast verschillende lichtgekleurde, pitloze druiven bieden we sinds een paar jaar ook de rode druif Itumeight aan, die steeds populairder wordt bij onze klanten."

Net als veel andere producten zijn ook druiven de afgelopen jaren aanzienlijk duurder geworden. "We zitten naar schatting 30 procent boven het prijsniveau van voor de corona," zegt Shabani, die vooral wekelijkse markthandelaren en speciaalzaken tot zijn klantenkring rekent.

Rode druiven domineren de markt
Traditioneel komt het Italiaanse druivenseizoen pas echt op gang na de zomervakantie. Het hoogseizoen concentreert zich nog steeds op de periode van september tot begin december, wanneer onder andere de populaire Italia en Muscat druiven worden aangeboden. Shabani: "Tegenwoordig ligt het aandeel pitloze druiven rond de 80 procent, terwijl 15 tot 20 jaar geleden de druiven met pitten vrij ver voorop lagen. De wereld verandert en de behoeften van onze klanten ook. De vraag naar Turkse Sultanadruiven is bijvoorbeeld al enkele jaren sterk gedaald, wat waarschijnlijk te wijten is aan het grote aanbod van pitloze druiven van goede kwaliteit uit andere landen. Daarnaast hebben blauwe druiven aan belang ingeboet ten gunste van rode druiven." Volgens Shabani is het marktaandeel van lichtgekleurde druiven relatief stabiel.

Voor meer informatie:
Hasan Shabani
H&N Obst und Gemüse Großhandel GmbH
Groothandelsmarkt Frankfurt
Tel: +49 151 61011633
[email protected]

Publicatiedatum: