Panafruit, een Panamees bedrijf dat gespecialiseerd is in de teelt en export van papaja's, heeft in de loop van zijn meer dan twintigjarig bestaan zijn aanwezigheid op de internationale markt gestaag kunnen uitbreiden. "Opgericht door Hormoz Safi, van Iraanse afkomst, begon het bedrijf zijn activiteiten in 2000 met enkele percelen in de provincie Chiriquí, op de grens met Costa Rica," zegt Maryan Safi de Aguilar.
Sinds de oprichting heeft Panafruit zich toegelegd op de teelt en afzet van papaja's. Het bedrijf behaalde de GlobalGAP certificering in 2020, waardoor het zijn horizon kon verbreden en naast de traditionele markten in Canada en de Verenigde Staten ook kon exporteren naar Europa, vooral Spanje. De groei leidde tot de uitbreiding van de faciliteiten met nieuwe pakstations in de centrale provincies van Panama en onlangs in Costa Rica.
Het belangrijkste exportproduct is de Hawaïaanse Big Papaya, een hybride variëteit die de zoetheid van de Hawaïaanse papaja combineert met de grote maten van het Tainung ras. Het bedrijf heeft ondertussen zijn aanbod gediversifieerd met witte en paarse malanga en chayote, hoewel deze producten niet hetzelfde succes hebben in Europa.
Wat de teelt betreft, breidt Panafruit het areaal om de drie maanden met 10 hectare uit om jaarrond een ononderbroken aanbod te garanderen. "Ook dit jaar is onze export gegroeid. We hebben ruim 160 containers papaja's verscheept naar de Verenigde Staten, onze belangrijkste markt", zegt Maryan.
De kwaliteit en voedselveiligheid van de producten van Panafruit worden ondersteund door verschillende certificeringen, waaronder GlobalGAP en GRASP, vereist door de Amerikaanse markt. Deze certificeringen garanderen de naleving van goede teeltpraktijken, evenals een strikte fytosanitaire controle om de verspreiding van plagen zoals Ceratitis capitata (fruitvlieg) te voorkomen.
Markten en prijzen
"In de Verenigde Staten varieert de prijs naargelang de haven van bestemming, terwijl de export naar Europa, vanwege logistieke uitdagingen, voornamelijk per vliegtuig gebeurt in kleinere kartons. Spanje en Brazilië zijn de belangrijkste concurrenten op de Europese markt.
Een van de sterke punten van Panafruit is dat het een gespreide oogst heeft waardoor de papaja's het hele jaar door beschikbaar zijn. De export naar Europa brengt echter logistieke uitdagingen met zich mee. De lange duur van het maritieme transport noopt immers tot luchttransport, wat de kosten verhoogt.
Een nieuw project van Panafruit is het drogen en invriezen van fruit dat niet exportgeschikt is. Met een focus op certificering en naleving van de internationale normen blijft het bedrijf de uitdagingen van de wereldwijde groente- en fruitmarkt aangaan.
Voor meer informatie:
Maryan Safi de Aguilar
Panafruit S.A.
Tel: +507 62938697 (Panama)
[email protected]
www.panafruit.com.pa