Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Volatiliteit containervaartmarkt houdt aan tot 2025"

Lars Jensen, CEO van Vespucci Maritime, verwacht dat de vrachtmarkten voor containervervoer tot 2025 volatiel blijven. Ondanks de heropening van het Suezkanaal zullen verstoringen en verhoogde vrachttarieven waarschijnlijk aanhouden. In de podcast van The Freight Buyers' Club besprak Jensen de impact van de crisis in de Rode Zee op de wereldwijde scheepvaartcapaciteit en wees hij op het risico van verdere verstoringen als een aanzienlijk deel van de containervloot wordt omgeleid via zuidelijk Afrika.

Jensen: "Als je een vrachtinkoper bent en je wilt stabiliteit, dan kun je beter een nieuwe baan zoeken." Hij benadrukte ook dat zelfs als de situatie in het Midden-Oosten verbetert of de Houthi-aanvallen stoppen, dit niet direct zal leiden tot normalisering van de lijnvaartnetwerken. Een einde aan de crisis in de Rode Zee zou zelfs kunnen leiden tot grote havencongestie in Europa, wat de wereldwijde scheepvaartdiensten verder zou verstoren.

Vooruitkijkend naar 2025 voorspelt Jensen dat de contract- en spottarieven kunnen dalen als de activiteiten van het Suezkanaal beperkt blijven zonder bijkomende schokken in de wereldwijde supply chain. Hij verwacht een stijging van de tarieven rond het Chinese Nieuwjaar, maar verwacht dat de tarieven tijdens het derde piekseizoen niet de niveaus van de voorbije jaren zullen halen door een toename van nieuwe scheepsleveringen.

"Tussen nu en het piekseizoen van 2025 zullen er nog heel wat extra schepen worden opgeleverd," verklaarde Jensen, wat wijst op een geleidelijke daling van de tarieven, onvoorziene calamiteiten daargelaten. Hij concludeerde dat, hoewel de tarieven naar verwachting weer zullen stijgen in het volgende hoogseizoen, ze niet de recordhoogten van de zomer van 2024 zullen bereiken, noch zullen dalen tot de extreem lage niveaus van eind 2023.

Lars Jensen heeft 20 jaar ervaring in de containervaart. Dit omvat een periode van 8 jaar waarin hij als Director verantwoordelijk was voor het aansturen en ontwikkelen van marktinzichten en analyses bij Maersk Line, Maersk Logistics en The Containership Company. Daarnaast was Jensen twee jaar lang CEO van de volledig online containervervoerder Youship en verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van de e-commercestrategie bij Maersk Line.

Bron: container-news.com

Publicatiedatum: