Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Panamese ananas zoekt nieuwe markten in tijden van lage vraag

Het Panamese bedrijf Capitán Piña, gespecialiseerd in de teelt en export van ananas, heeft een moeilijk jaar achter de rug door een daling van de orders uit Europa, met name Spanje. De daling wordt toegeschreven aan het lokale fruitseizoen in Europa, waardoor de vraag naar tropische importproducten afneemt. Directeur Eliezer Domínguez is echter optimistisch: "Er wordt een toename van de orders verwacht vanaf september, wanneer het Europese fruitseizoen begint af te remmen."

Het bedrijf teelt het MD-2 ras, bekend om zijn zoete smaak en hoge vitamine C-gehalte. Ondanks de extreme droogte die in 2023 een impact had op de opbrengst en de maatvoering, is het bedrijf erin geslaagd om de kwaliteit op peil te houden. Domínguez legt uit dat de exportfocus nu verlegd wordt van lucht- naar zeetransport, waardoor beter kan worden geprofiteerd van de beschikbare maten en de concurrentiepositie op de internationale markt kan worden behouden.

In 2023 was het bedrijf erin geslaagd voldoende product op de markt te brengen en na een zwak eerste halfjaar in 2024 wordt verwacht dat de volumes zich in wat rest van het jaar zullen toenemen om uiteindelijk uit te komen op een grotere export dan in 2023. Momenteel liggen de exportprijzen voor Panamese ananas die over zee worden vervoerd rond de $9 per karton (voor de maten 5-8), een waarde die de stabiliteit van de markt weerspiegelt ondanks de uitdagingen.

Spanje blijft de belangrijkste markt voor Capitán Piña. Domínguez onthult echter dat ze in onderhandeling zijn om de export uit te breiden naar Italië, Canada en regio's als Libanon, Dubai en de Verenigde Arabische Emiraten. "We zijn in onderhandeling met nieuwe klanten die ons in staat zullen stellen om ons areaal uit te breiden", zegt hij.

In Panama kan er jaarrond ananas geoogst worden. Capitán Piña past zich echter aan de vraag aan om overproductie te voorkomen. Op het gebied van certificeringen voldoet het bedrijf aan de GlobalGAP-standaarden, wat garandeert dat de teelt duurzaam is en voldoet aan internationale eisen.

Capitan Piña heeft ook uitbreidingsplannen, waaronder de export van afgeleide producten, zoals sappen en verwerkt fruit, waarvoor extra investeringen nodig zijn.

Wat de concurrentie betreft, staat de Panamese ananas voor grote uitdagingen ten opzichte van de massateelt in Costa Rica, dat de wereldmarkt domineert met grotere volumes en een meer concurrerende kostenstructuur. Andere landen zoals Ivoorkust zijn ook in opkomst als concurrenten in Europa en bieden alternatieven voor ananas van Latijns-Amerikaanse herkomst.

Panamese ananas onderscheidt zich echter door zijn grotere zoetheid en kwaliteit. Panama heeft zich gespecialiseerd een product van hoge kwaliteit, waardoor het hogere prijzen behaalt en een voorkeurspositie geniet in bepaalde markten.

Voor meer informatie:
Eliezer Domínguez (directeur)
Capitán Piña Panamá S.A.
Tel: +507 6691-4877
[email protected]

Publicatiedatum: