Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"47% van consumenten ziet bio-producten als hoogwaardiger"

Duitse jongeren verkiezen biologisch boven merkproducten

Duitse consumenten vinden biologische producten van een vergelijkbare kwaliteit en betrouwbaarheid als merkproducten. Voor 18 tot 29-jarige consumenten staan biologische producten zelfs meer voor kwaliteit en vertrouwen dan merkproducten, en voor bijna de helft van deze leeftijdsgroep speelt het biologische label een grotere rol in de aankoopbeslissing dan het merklogo. De huidige markttrend laat ook zien dat het vooral retailmerken zijn die sterk de nadruk leggen op het biologische thema die op dit moment punten scoren bij de jongere generatie. Dit alles blijkt uit een recente speciale analyse van GfK.

Het onderzoek toont ook aan dat duurzame producten steeds relevanter worden voor Duitse consumenten. "47 procent van de deelnemers aan het onderzoek gaf aan dat ze biologische producten associëren met hoge kwaliteit - een eigenschap die voorheen een doorslaggevende factor was bij het kopen van met name merkproducten", legt Petra Süptitz, duurzaamheidsexpert bij NIQ/GfK, uit. "Dimensies zoals versheid, dierenwelzijn of gezonde ingrediënten worden ook eerder aan biologische producten toegeschreven dan aan merkproducten."

© Ifeelstock | Dreamstime.com

De positieve trend in het consumentenklimaat en de koopbereidheid heeft momenteel slechts een beperkte invloed op de bereidheid om duurzame aankopen te doen. De index voor duurzame grote aankopen daalt aanzienlijk en stond in juli op 100 punten. In april stond deze index nog op 107 punten. Het aandeel van degenen die de afgelopen twaalf maanden duurzame grote aankopen hebben gedaan, is gedaald van 32% in april naar 28% in juli. Het aandeel van degenen die van plan zijn om in de komende 12 maanden grote aankopen te doen met duurzaamheidsaspecten in gedachten is ook licht gedaald naar 27 procent. (april: 30 procent). Het aandeel consumenten dat bereid is meer geld uit te geven aan grotere duurzame aankopen blijft stabiel (70 procent).

Het belang van duurzaamheid blijft groeien in de FMCG-sector ('fast moving consumer goods'). Het aandeel van degenen die de afgelopen maanden vaak duurzame voedingsmiddelen en drogisterijproducten hebben gekocht, steeg met 4 procentpunten tot 27 procent in juli. Dienovereenkomstig ontwikkelt de index voor duurzame FMCG-producten zich ook positief en staat op 99,4 punten (april: 98 punten). Het aandeel consumenten dat van plan is de komende maand duurzame FMCG-producten te kopen is 63 procent - twee procentpunten minder dan in april. In het geval van voedingsmiddelen en drogisterijproducten is 69 procent van de respondenten bereid een hogere prijs te betalen voor duurzaamheid (april: 67 procent).

Deze resultaten worden ook weerspiegeld in de stijgende omzet- en verkoopcijfers voor biologische voeding. Volgens het NIQ Retail Panel steeg de verkoop van biologische voeding in de eerste helft van 2024 met 10 procent en de omzet met 9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar; niet-biologische voeding noteerde een omzetstijging van 2 procent. Over het geheel genomen steeg het aandeel van biologische producten in de totale FMCG-verkoop tot iets minder dan 5 procent.

Twee derde van de Duitse consumenten is bekend met onverpakte stations
Voor veel Duitsers omvat duurzame consumptie ook gerecycled verpakkingsmateriaal. 69 procent wil zelfs dat producten zonder verpakking worden verkocht. Daarom worden onverpakte en hervulbare stations in levensmiddelenwinkels en drogisterijen steeds populairder: 66 procent zegt bekend te zijn met dergelijke stations en 29 procent heeft er al gebruik van gemaakt. Onder 18- tot 29-jarigen is 83 procent op de hoogte en het percentage gebruikers in deze leeftijdsgroep ligt ook boven het gemiddelde. "Hoewel bijna een derde van de consumenten in Duitsland al ervaring heeft met onverpakte stations, zijn er nog steeds barrières voor het gebruik ervan. Deze omvatten bijvoorbeeld de veronderstelling dat onverpakte producten duurder zijn dan verpakte producten of kwesties zoals hygiëne en gemak. Als winkeliers goede oplossingen vinden voor deze problemen, bieden de stations potentieel - want slechts 6 procent van de Duitsers wijst ze over het algemeen af", aldus Petra.

De GfK Sustainability Index-enquête werd gehouden van 11 tot 16 juli 2024.

Klik hier voor meer informatie.

Publicatiedatum: