Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fruklas (Spanje)

"Enkel Aledodruiven kunnen tot in december worden geplukt"

De zomer betekent voor de Spaanse fruitteelt ook weer het begin van het druivenseizoen. "We zijn net van start gegaan met de pluk van onze Victoria druiven", zeggen ze bij Fruklas, een handelsbedrijf uit Alicante, eigenaar van het teeltbedrijf KSI Terre. "Begin september is het dan de beurt aan rassen als Doña María en Red Globe."

"Ondanks de droge en hete zomer zien we bij alle druivenrassen die we telen mooie volumes en een goede kwaliteit."

"We hebben ook aandacht voor het behoud van de inheemse rassen, zoals Aledo, een variëteit die bekend is om zijn zoete, evenwichtige smaak en zijn gele kleur. Een ander groot pluspunt van dit ras is de oogstdatum. Het is het enige ras in onze streek dat we nog met goede kwaliteit kunnen plukken in de maand december."

Wat groenten betreft, is artisjok een van de opkomende gewassen voor dit bedrijf uit Alicante. Dankzij de gespreide teelt van de rassen Blanca de Tudela en Green Queen ontwikkelt het seizoen zich over een lange periode van oktober tot en met april. "In 2024/25 zal KSI Terre een areaal van 25 hectare ontplooien om te voldoen aan de groeiende vraag naar deze groente, die we zowel in Spanje als in het buitenland afzetten, vooral in Frankrijk. We hanteren daarbij een zeer efficiënt oogstproces, zodat de artisjokken de consument in recordtijd bereiken."

Groente- en fruitconsumptie
Met betrekking tot de consumptie van verse groenten en fruit in Spanje, die in de afgelopen jaren volgens cijfers van het ministerie van Landbouw een neerwaartse trend heeft laten zien, benadrukt Fruklas dat de consumptie van groenten en fruit deel moet uitmaken van de algemene cultuur.

"De promotie van een merk moet een goede basis hebben, die strikt gebaseerd is op kwaliteit (smaak, kleur, maatsortering, voedselveiligheid...). Fruit dient in de eerste plaats om ons te voeden en gezonde voedingsstoffen te bezorgen. Daarom leidt het afleiden van consumenten met boodschappen van twijfelachtige inhoud hen alleen maar in verwarring, wat ook het aankoopproces van groenten en fruit beïnvloedt."

"We moeten benadrukken dat groenten en fruit intrinsiek gezond zijn, ze zouden niet mee moeten deinen op de golven van modes en rages", stellen ze bij Fruklas. "In die zin willen we ook iets kwijt over de berichten die we lezen als zouden de prijzen van groenten en fruit hoog zijn."

"In de huidige maatschappij worden de prijzen van consumptiegoederen alleen gereguleerd door de consument. Alleen de consument heeft de macht om ze te laten stijgen of dalen. Als we het dan over voedsel hebben, moeten we bedenken dat het, net als de zuurstof die we inademen, ervoor zorgt dat we overleven. Zeggen dat fruit duur is, terwijl we met alle plezier een smak geld neertellen voor de nieuwste versie van een smartphone, stemt toch tot nadenken."

Voor meer informatie:
Fruklas S.L.
Mercalicante, Pto. 134/136/138
Ctra. Madrid, Km. 4
03114 Alicante (Spanje)
Tel: +34 966 30 0790
[email protected]
www.fruklas.com

Publicatiedatum: