Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

20-jarig jubileum Topfruits Naturprodukte

Topfruits Naturprodukte viert dit jaar haar 20e verjaardag. Het door de eigenaar geleide postorderbedrijf richt zich voornamelijk op de 'gezondheidsmarkt' en biedt zijn klanten een breed assortiment noten, gedroogd fruit, zaden en andere natuurlijke producten. Ondanks de veronderstelde daling van de koopkracht heeft eigenaar Michael Megerle nog geen verzwakking van de vraag naar zijn producten gezien. "Over het algemeen neemt de vraag naar natuurlijke producten met een lage verwerkingsgraad volgens ons toe, simpelweg door een langzaam maar zeker groeiend gezondheidsbewustzijn. Het gaat hier niet zozeer om de massa, maar om een specifieke doelgroep."


Het team van Topfruits Naturprodukte met Michael Megerle (2e van rechts).

Het bedrijf bedient een breed scala aan klanten in Duitsland en daarbuiten met huismerkverpakkingen van de meest uiteenlopende producten en soorten. Volgens Megerle zijn er de afgelopen jaren ook sterke schommelingen geweest in de sector van noten en gedroogd fruit. "Als leverancier die meer dan 90 procent van zijn omzet genereert in online retail, konden we een sterke push noteren in het eerste coronajaar in 2020. Het daaropvolgende verkoopjaar, 2021, was ook erg goed. In 2022 en 2023 ging echter een deel van de behaalde omzet verloren. In het huidige boekjaar 2024 liggen we weer op koers met een lichte groei ten opzichte van het vorige topjaar 2020, zij het met aanzienlijk hogere kosten. Deze zijn voornamelijk te wijten aan de kostenfactoren personeel, verpakking, verzending en levering."

Na de wereldwijde logistieke problemen tijdens de pandemie is de situatie nu iets minder geworden, hoewel de vrachtkosten zich ook hebben gestabiliseerd op een aanzienlijk hoger niveau dan vijf jaar geleden als gevolg van factoren zoals vrachtwagentol en hoge brandstof- en energiekosten, vervolgt Megerle. "Hetzelfde geldt voor de kosten van pakketvervoer. Hier zijn de pakketkosten met ongeveer 30 procent gestegen ten opzichte van 2019. Omdat we echter te maken hebben met relatief dure producten, zijn de logistieke kosten tot nu toe gerelativeerd. Hoe lager de prijzen en marges van het te vermarkten product, hoe hoger de procentuele kosten voor transport."

Topfruits biedt ook verpakkingen en private label producten voor retailers, waaronder speciale blends.

Volgens Megerle kan het in de toekomst moeilijk worden om aan de toenemende vraag te voldoen. "We zien een grotere bereidheid op de wereldmarkt om te betalen voor producten van hoge kwaliteit. De goederenstroom concentreert zich nu al op regio's zoals Zuidoost-Azië, of in de EU op Scandinavië of Zuid-Europa, waar goederen van topkwaliteit beter worden beloond. Daarom moeten we in Duitsland oppassen - ook tegen de achtergrond van de negatieve economische ontwikkeling - dat we in de toekomst geen tweede of zelfs derde keus markt worden en dat bepaalde producten ons misschien niet meer in de gewenste hoeveelheden bereiken. De negatieve ontwikkeling zou ook gevolgen kunnen hebben voor de koopkracht van de bevolking, wat er weer toe zou bijdragen dat de retail als geheel eronder lijdt en vraag verliest."

Megerle Online en het bijbehorende merk Topfruits zijn in 2004 opgericht door Michael Megerle en zijn voortgekomen uit een fruithandelsbedrijf dat in 1956 werd opgericht. Het bedrijf wordt momenteel geleid door Michael's zoon Jochen Megerle, de 3e generatie van de familie Megerle. Vandaag de dag heeft het bedrijf een moderne vestiging in Ubstadt-Weiher met 1800 m² vloeroppervlak.

Toekomstig potentieel in verkoopautomaten
Zelfs als gevestigde handelspartner is het belangrijk om zich voortdurend aan te passen aan de veranderende behoeften van de verkoopmarkt. "Hoewel onze klanten in de wederverkoopsector ons blijven vertellen over de hoge klanttevredenheid, lof voor de producten en een algehele stijging van de vraag, verkennen we ook nieuwe, potentiële markten. We voeren bijvoorbeeld al verkooptesten uit met geselecteerde natuurlijke producten in verkoopautomaten. Naar mijn mening is dit een interessante business die volgens ons nog veel potentieel heeft. We zien dat speciale producten van hoge kwaliteit met een iets hogere prijs via dit kanaal goed in de markt gezet kunnen worden," besluit Megerle.

Voor meer informatie:
Michael Megerle
Megerle Online GmbH | Topfruits Naturprodukte
Großer Sand 23
D-76698 Ubstadt-Weiher, Duitsland
Tel: +49 7251 3876 10
[email protected]
www.topfruits.de

Publicatiedatum: