Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Altamura

"Nu ook rucola van Piana del Sele op pizza's"

Rucola della Piana del Sele, een merk met beschermde geografische aanduiding, heeft al een mooie positie verworven op de Italiaanse markt. "Alle grote supermarktketens hebben het product opgenomen in hun assortiment. We zijn aanwezig in verschillende winkels met zowel ons eigen merk als private label en we hebben verpakkingen ontwikkeld voor het versgesneden product. Ook vanuit de horeca is er redelijk wat interesse, gezien de focus van die sector op producten van hoge kwaliteit. We merken zelfs al belangstelling uit andere landen. Ongeveer 80% van onze afzet vindt plaats in Italië, de rest in het buitenland", aldus Fabio Altamura, vicevoorzitter van Altamura, een telersvereniging uit de Zuid-Italiaanse provincie Salerno.

"Er is een toenemende vraag naar onze rucola en ons babyleaf, waardoor het areaal van onze leden elk jaar constant toeneemt. Gezien de onzekere geopolitieke situatie, verminderde koopkracht en klimaatverandering zoeken de leden-telers naar een breder netwerk en een nauwere samenwerking", zegt hij.

"Tuinbouwbedrijven staan voor grote uitdagingen, maar met een goede planning en een groter bewustzijn van alle spelers in de sector kunnen de risico's worden beperkt. Onze telers vragen om steun om de oogstplanning te verbeteren, de beschikbare inputs te optimaliseren en gezamenlijk de klimaat- en marktuitdagingen aan te gaan."

Rucola en restaurants
"De associatie tussen rucola en lekker eten is een unieke kans om de Rucola della Piana del Sele nog beter in de markt te zetten. Met dit product kunnen chef-koks de kwaliteit van hun culinaire creaties nog verhogen. Samenwerking met de horeca zal dit product ook meer onder de aandacht brengen bij de consument. We zien in die zin een sterke interesse vanuit de pizzawereld, waar rucola, maar ook al onze andere babyleafs, steeds meer ruimte krijgen."

"Deze pizza, gemaakt door een van onze klanten die wordt genoemd bij de 100 beste pizzeria's ter wereld, is gemaakt met rucola in drie consistenties: vers, in poedervorm – ook door ons geleverd – en room", zegt Fabio Altamura.

Doelstellingen op middellange termijn
"Op korte en middellange termijn willen we onze aanwezigheid op de markt consolideren door te focussen op kwaliteit en innovatie. Op dit moment zijn er geen grote innovaties in rassen of teelttechnieken. We hebben enkele experimenten lopen, maar het is nog te vroeg om te praten over nieuwigheden die volledig in productie kunnen worden genomen", legt Altamura uit. "Onze inspanningen zijn gericht op de implementatie van innovatieve technologieën, ook wat de verpakking betreft. Op de komende beurzen zullen we enkele nieuwigheden presenteren."

"Logistiek blijft een cruciaal aandachtspunt dat we altijd intern hebben beheerd met een eigen kantoor. We bedienen de Europese markt met een goed gestructureerde organisatie, maar voor de toekomst sluiten we veranderingen niet uit. Misschien dat er met de nieuwe luchthaven Salerno-Costa d'Amalfi, gelegen tussen Salerno en Battipaglia, enkele nieuwe mogelijkheden ontstaan", besluit Fabio Altamura.

Voor meer informatie:
Op Altamura
Via Pacinotti
Pontecagnano Faiano (SA) – Italië
[email protected]
www.opaltamura.com

Publicatiedatum: