Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lidl dicht loonkloof in bananensector

Lidl VK zet een baanbrekende stap in het verkleinen van de loonkloof in de bananenketen door de introductie van een innovatieve tool en nieuwe processen die zijn ontwikkeld om loonverschillen onder plantagearbeiders aan te pakken.

Na een succesvolle proef bij Lidl Duitsland wordt de nieuwe werkwijze in september geïntroduceerd in de volledige bananenketen van Lidl VK. Dit unieke systeem, ontwikkeld in samenwerking met IDH, een non-profitorganisatie voor duurzame handel, berekent de premie die Lidl moet betalen om zijn aandeel in de loonkloof voor individuele arbeiders en plantages te dichten.

Met deze tool kunnen leveranciers een actieplan opstellen om de loonverschillen te verkleinen, met regelmatige analyses en jaarlijkse aanpassingen. Allereerst wordt de loonkloof bepaald door gegevens over de toeleveringsketen te verzamelen en te controleren, waarbij het verschil tussen de lokale leefbare lonen en de feitelijk betaalde lonen aan arbeiders in kaart wordt gebracht. Leveranciers worden getraind in het gebruik van de tool, en zodra de gegevens zijn gevalideerd, kunnen ze zelf bepalen hoe ze hun werknemers willen compenseren, bijvoorbeeld door hogere lonen, bonussen of vouchers voor lokale diensten zoals supermarkten.

Het initiatief komt een jaar nadat Lidl VK zich verplichtte om de loonkloof in de hele toeleveringsketen van bananen te dichten, iets wat de retailer op schema heeft om eerder dan de nationale doelstelling van 2027 te halen.

De ambitieuze tijdlijn van Lidl onderstreept de toewijding om verandering te bevorderen en nieuwe normen in de sector te stellen. Lidl deelt de opgedane inzichten met telers en leveranciers en biedt ook andere supermarkten toegang tot de tool. Dit stelt hen in staat soortgelijke praktijken toe te passen, met als doel het mechanisme te standaardiseren en sectorbrede verandering te stimuleren.

Richard Bourns, Chief Commercial Officer bij Lidl VK: "We erkennen het belang van het aanpakken van loonverschillen binnen onze toeleveringsketen. Met de introductie van dit innovatieve instrument voldoen we niet alleen aan onze verplichtingen als verantwoordelijk retailer, maar stellen we ook nieuwe en ambitieuze normen voor de hele sector. Het schept een precedent voor ethisch verantwoord inkopen, maar het belangrijkste is dat het helpt eerlijke lonen voor arbeiders op bananenplantages te garanderen."

De tool is al succesvol gebleken bij proeven, zoals blijkt uit het Banana Living Wage Project in Duitsland, waar Lidl-winkels nu exclusief bananen aanbieden die ervoor zorgen dat de premie van de discounter is betaald, zodat zijn deel van de kloof tussen leefbare lonen is gedicht.

Voor meer informatie:
Lidl GB
corporate.lidl.co.uk

Publicatiedatum: