Telers en afzetorganisaties uiten op social media hun frustratie over het feit dat bij Lidl de nieuwe appeloogst "met megakorting" aangeboden wordt. Berend Jan van Westreenen van het gelijknamige fruitbedrijf noemt het "een onbegrijpelijke actie", waarbij de korting bij de teler voor een appel en ei gehaald wordt. Lidl benadrukt in een reactie dat dit soort acties nooit in het nadeel van de teler zullen werken.
"Lidl, kom met eerlijke schapprijzen, zoals andere retailers o.a. Jumbo en Aldi dit wel doen! Teler en retailer behoren 'hand in hand' te gaan. Met dit soort acties delven de telers het onderspit. Zonder teler geen retailer. Zonder teler geen Hollands fruit! Hoe erg wordt dat", aldus de fruitteler.
Hij krijgt support van CEO Adriaan Vis van FruitMasters. "Dit draagt natuurlijk op geen enkele wijze bij aan het besef voor de consument dat (Nederlands) fruit naast een goed product ook correct geprijsd dient te zijn. Betaalbaar voor consument, aantrekkelijk voor de retailer en een rechtvaardige opbrengst voor de teler. De nieuwe norm moet niet een race naar de bodem zijn, maar aanzetten tot anders denken, doen en handelen. Van consument tot teler!"
In een reactie stelt teler Barend van Doorn ook geen voorstander te zijn van dit soort acties: "Toch gaat het wel anders als hier gesuggereerd wordt. Lidl voert deze acties om product in de markt te zetten en vooral ook om zichzelf te onderscheiden van de concurrentie. In dit geval gaan ze voor verlies. Dit wordt niet betaald door de teler, maar uit het actiefonds. De telersprijs is niet lager als bij andere transacties."
Lidl benadrukt dat de relatie met telers voorop blijft staan: "Lidl biedt haar klanten de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs. Wij zijn er trots op dat er een nieuwe oogst Hollandse Elstar appels is. Dit 'vieren' wij graag met onze klanten door een actie op deze appels. Wij willen benadrukken dat wij met onze telers langdurige constructieve samenwerkingen hebben en een dergelijke actie nooit in hun nadeel zal werken."