Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Katashi Kai, CEO van vertical farm 808 Factory:

"We kunnen alles backtracken per product, per seconde, per werknemer"

Ondanks de stijgende elektriciteitskosten hoefde 808 Factory niet in te leveren op de productprijzen. Katashi Kai, CEO van 808 Factory, is duidelijk over de filosofie van het bedrijf: "We proberen niet te veel ons best te doen om onze producten te verkopen. Ons doel is niet om lagere prijzen aan te bieden, maar om kwantiteit, kwaliteit en netheid te garanderen door middel van gegevens. Deze aanpak slaat vooral goed aan bij supermarkten waar consumenten zich steeds meer bewust worden van de voordelen van verticaal geteelde producten."

"Ons product is soms duurder. Soms zijn onze producten drie keer zo duur als producten uit de vollegrond, maar onze klanten geven er de voorkeur aan vanwege de kwaliteit, de netheid en het gemak", vertelt Katashi Kai.


Katashi Kai op de foto voor de fabriek van 808 Factory's Farm 1

Dit publieke bewustzijn ontstond echter niet zomaar. 808 Factory heeft veel geïnvesteerd in marketing, met name via televisiespotjes. Katashi legt uit dat 808 grondig heeft gewerkt aan tv-commercials met een 'speels concept' waarbij beroemde actrices werden gebruikt om de technologie in de fabriek uit te leggen. "Deze inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen en ons klantenbestand in supermarkten aanzienlijk uitgebreid. De supermarkt is zich meer bewust geworden van onze producten en marketing is hierin cruciaal geweest."

Het assortiment van 808 Factory omvat vier soorten bladgroenten waarbij vooral de kropsla en de zijden sla opvallen. Zijden sla, een zeer lichte en zijdeachtige textuur, is zeer aantrekkelijk voor consumenten," vertelt Katashi. In tegenstelling tot andere plantenfabrieken in Japan heeft 808 Factory unieke veredelingsprogramma's ontwikkeld voor zowel de verwerkings- als de retailmarkt, om ervoor te zorgen dat de smaak, vorm en productiviteit van hun producten voldoen aan de verschillende behoeften van de markt.


Het bedrijfsterrein en zonnepark van 808 Factory

Beginnersfouten vermijden
"Voordat ik met het bedrijf begon, heb ik alle cursussen van de Japan Plant Factory Association (JPFA) gevolgd om ervoor te zorgen dat ik de techniek van het telen in een vertical farm goed onder de knie had," legt Katashi uit. Dankzij deze praktische kennis kon hij een fabriek ontwerpen die niet alleen efficiënt, maar ook schaalbaar was. "We hebben nooit echt grote problemen gehad met opschalen, omdat we erop voorbereid waren", voegt hij eraan toe.

De eerste fabriek van het bedrijf, gelanceerd in 2014, maakte gebruik van een Deep Flow Technique (DFT) systeem. Voortbouwend op de geleerde lessen opende 808 in 2017 een tweede fabriek die op dit moment werkt met een Nutrient Film Technique (NFT) systeem. "Onze faciliteit is uitgerust met talloze zonnepanelen die 700 kW per dag opwekken, wat bijna overeenkomt met het dagelijkse energieverbruik van de fabriek. "We hebben veel vooruitgang geboekt in het verbeteren van de energie-efficiëntie wat belangrijk is gezien de stijgende elektriciteitstarieven", vertelt Katashi.


Een kijkje in de controlekamer

Volledige controle
Het succes van het bedrijf ligt in het hands-on hygiëne- en datagestuurde beheer. Door de transplantatiesystemen en andere technologie zelf te ontwikkelen is 808 in staat om strikte procedures te volgen waardoor een stabiele teelt op grote schaal wordt gegarandeerd. Dit omvat ook het gebruik van camera's om de planten te bewaken en het verzamelen van gegevens voor voortdurende verbetering. "Elk detail is belangrijk als het gaat om productiviteit, van arbeidsefficiëntie tot elektriciteitsverbruik," merkt hij op.

"Ook al zijn de prijzen hoger dan voorheen de sleutel is het verbeteren van de productiviteit. De kleinste details betekenen veel voor de algehele productiviteit, of het nu gaat om arbeid per uur, productiviteit per teeltruimte of elektriciteitsverbruik. Dankzij deze focus op voortdurende verbetering is 808 Factory winstgevend gebleven ondanks de uitdagingen in de sector," vertelt Katashi.

Een andere grote verbetering op het gebied van energie-efficiëntie en hygiëne is de verbetering van het hygiënebeheer. Het veranderen van de structuur van het stellingsysteem heeft nu ronde palen die stofophoping verminderen, tot de scheiding van de onderhouds- en machinekamers om kruisbesmetting te voorkomen. "De kleinste verbeteringen hebben ons enorm geholpen in het grotere geheel", besluit Katashi.

Voor meer informatie:
Katashi Kai, CEO
808 Factory
Tel: +81 054 656 3808
http://www.808factory.jp

Deze artikelreeks is in samenwerking met:
Eri Hayashi, President
Japan Plant Factory Association
[email protected]
www.npoplantfactory.org

Publicatiedatum: