Dit jaar stelt de Franse appeloogst zowel kwantitatief als kwalitatief niet teleur en de perenoogst zit zelfs in de lift, vooral dankzij de zomerrassen en de nieuwe variëteiten die op de markt komen. De oogstramingen werden voorgesteld in aanwezigheid van de hele sector (telers, groothandelaren, retailers en verwerkende industrie), die op woensdag 28 augustus in Parijs bijeenkwam voor de traditionele jaarlijkse lancering van het Franse appel- en perenseizoen.
Appelen: tevredenstellend, maar niet overvloedig
Een opbrengst van 1,463 miljoen ton verschilt nauwelijks van de 1,508 miljoen ton van vorig jaar en is "tevredenstellend maar niet overdreven", constateert Vincent Guérin, hoofd economische zaken van de Franse brancheorganisatie voor hardfruit ANPP. De oogst ligt dus vrij dicht bij het gemiddelde, maar "bereikt niet zijn volledige potentieel".
Dit jaar zullen er 859.000 ton internationale rassen geplukt worden, 10% minder dan in 2023. De daling is meer uitgesproken voor Granny Smith (-26,3% ten opzichte van 2023) en Fuji (-27% tot 47.000 ton). De Golden oogst blijft redelijk stabiel (-2% tot 346.000 ton), terwijl Gala wat terrein prijsgeeft (-7% tot 251.000 ton). De teelt van clubrassen is behoorlijk stabiel (-1%). Van Pink Lady wordt een oogst van 164.000 ton verwacht (-5%), terwijl Jazz positieve cijfers laat optekenen (+16%), net als Chantecler en nieuwe rassen.
Met de volumes op peil belooft ook het verkoopseizoen goed te worden voor de Franse appelsector, zeker in het licht van de "historisch lage appeloogst in Europa, dat met 10,2 miljoen ton (1,3 miljoen ton minder dan vorig jaar) de op één na kleinste van de voorbije tien jaar wordt". In Oost-Europa, met name in Polen, hebben de weersomstandigheden een impact gehad op de teelt.
De voorraden in Frankrijk waren niet laag in juli (73.347 ton), maar ze halen ook geen alarmerend niveau, zeker niet als je kijkt naar de Europese voorraden (423.037 ton). "We hadden verwacht op 1 juli met een flinke voorraad te eindigen, maar dat valt uiteindelijk nog mee", zegt Vincent Guérin.
Ook de export van Franse appelen ziet er veelbelovend uit met een verwachte afzet van 25.000 ton meer dan vorig jaar. "Dat is niets bijzonders, maar we zijn af van de neerwaartse trend van de afgelopen jaren." Frankrijk heeft marktaandeel teruggewonnen in Europa, vooral in het VK, maar verliest terrein in het Verre Oosten en het Midden-Oosten. Aan de andere kant lijkt Zuid-Amerika "een goede afzetmarkt", aangezien de volumes toenemen.
Peren: grote oogst zomerrassen en nieuwe variëteiten
"Een raming van 119.000 ton peren dit jaar betekent een groei tegenover vorig jaar (104.000 ton) zonder evenwel het volledige potentieel te bereiken (gemiddeld 132.000 ton). We blijven vooral ver verwijderd van de 150.000 ton van de beste jaren", aldus Vincent Guérin.
De Franse perenoogst vertoont dus een lichte stijging, met "een zekere dynamiek" door de komst van nieuwe rassen "die hun plaats op de markt nog moeten vinden", en ook dankzij grotere volumes zomerperen zoals Guyot (27.000 ton, +61%) en Williams. Herfst- en winterperen laten daarentegen een dalende trend zien, vooral Conference peren, die ook op Europees niveau onder het gebruikelijke niveau blijven.
Ook hier zien de indicatoren er voor Frankrijk gunstig uit, met name in relatie tot de Europese oogst, die "ver verwijderd is van zijn potentieel, met een verwachte opbrengst van 1,8 miljoen ton". Net als bij appelen wordt het de op een na kleinste oogst van de voorbij tien jaar.
"Geen promoties, geen overdadige marges"
"Hoewel de telers vorig jaar een verbetering van de verkoopprijzen zagen, krijgen ze nog steeds geen loon naar werken", zegt de voorzitter van de ANPP. De teeltkosten blijven hoog, zoals Xavier le Clanche, technisch manager bij de ANPP, uitlegt: "De teelt van appelen is nog nooit zo duur geweest."
"De telersprijzen moeten met gemiddeld 0,10 €/kg worden verhoogd om de stijging van de teeltkosten in de afgelopen twee jaar te compenseren. De lancering van dit nieuwe seizoen is dan ook een kans om een krachtige boodschap te sturen naar supermarktketens: 'Geen promoties, geen overdadige winstmarges', om zowel de toekomst van de telers als de portemonnee van de consument te respecteren", besluit Daniel Sauvaitre.
Voor meer informatie:
Vincent Guérin
ANPP
[email protected]