Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
HLB Tropical Food viert zijn 35e verjaardag:

"Papaya’s ontwikkelen zich steeds meer tot actieproduct voor de herfst”

Ingevlogen fruit ontvangt momenteel toenemende kritiek, wat heeft geleid dat sommige winkelketens dit fruit niet meer verkopen. Desondanks blijft er veel vraag naar papaja's, mangosteen en soortgelijke vruchten onder kwaliteitsbewuste Europese consumenten, merkt Lorenz Hartmann de Barros op. Hij is importeur van exotisch fruit en directeur van HLB Tropical Food. Ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan van het familiebedrijf bezochten we het Duitse Kelsterbach om te spreken over de kansen en uitdagingen van het importeren van exotisch fruit.

De vader van de huidige directeur begon met het importeren van boomgerijpt tropisch fruit, met name papaja's, uit zijn geboorteland Brazilië. In 2011 verhuisde het groeiende bedrijf naar een nieuwe locatie inclusief koelruimte in Kelsterbach, in de directe nabijheid van Frankfurt Airport, zodat de goederen die per vliegtuig arriveerden zo snel mogelijk konden worden verwerkt. "Papaja is nog steeds ons belangrijkste product. Sinds enkele jaren werken we niet meer met Golden Papaya's, maar alleen met Formosa en sinds zeven jaar met onze exclusieve variëteit Samba. Dit laatste ras wordt gekenmerkt door zijn stevige, donkere vruchtvlees, hoge Brix-waarde en onovertroffen nasmaak. Deze eetkwaliteit was ook bijzonder belangrijk voor ons. We willen de consument een geweldige ervaring bieden die aanzet tot herhaalaankopen," zegt Hartmann de Barros.


Lorenz Hartmann de Barros staat al vijf jaar aan het roer van HLB Tropical Food GmbH als algemeen directeur en is de tweede generatie die het bedrijf leidt. Het bedrijf levert aan de Europese markt (inclusief Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland), hetzij rechtstreeks via 'dropship' of vanuit het magazijn in Kelsterbach.

Naast een constant hoge kwaliteit is het tegenwoordig bijna een basisvereiste om het hele jaar door te kunnen leveren. "Bij papaja's hebben we het voordeel dat we ze 12 maanden per jaar uit Brazilië kunnen betrekken. Bij de andere fruitsoorten volgen we als het ware het seizoen en kopen we onze exotische vruchten in verschillende landen in, afhankelijk van de tijd van het jaar. We zijn erg kritisch op onze producenten en bezoeken hen regelmatig om te informeren naar belangrijke zaken zoals kwaliteitsbeheer en residu-analyse. Dit is de enige manier waarop we een constante, consistente kwaliteit kunnen garanderen."


Met de 'Samba' papaja heeft HLB een nieuwe standaard gezet op het schap van exotisch fruit. Het smakelijke fruit is uitsluitend afkomstig van geselecteerde telers in Brazilië die al lange tijd in dit land actief zijn. De vrachttarieven zijn onlangs weer genormaliseerd en liggen nu dicht bij het niveau van voor de coronapandemie.

Grote vraag naar exotisch fruit
Als onderdeel van het toenemende bewustzijn van duurzaamheid proberen verschillende toonaangevende winkelketens het aandeel van luchtvracht al te verminderen. Hartmann de Barros: "In sommige markten heeft dit er al toe geleid dat er nauwelijks rijpe exoten te krijgen zijn, omdat er alleen zendingen worden aangeboden. We krijgen echter voortdurend vragen van consumenten die onze boomrijpe papaja's willen kopen. Dit betekent dat er nog steeds vraag is naar luchtexoten. Luchtvracht heeft niet per se een grotere ecologische voetafdruk in vergelijking met zeetransport: in de praktijk gaat het om passagiersvluchten die worden bijgevuld met fruit. We vullen de vlucht dus zodat hij niet leeg vliegt, iets waar helaas vaak geen rekening mee wordt gehouden. Bovendien gebruiken we nu alleen kartonnen dozen zonder deksel, zodat we verpakkingsmateriaal besparen en de beschikbare opslagruimte optimaal benutten. En dat alles in het teken van duurzaamheid."

Naast de duurzaamheidskwestie wordt de daling van de koopkracht als gevolg van inflatie vaak genoemd als een remmende factor voor de exotische markt. "Trouw aan het motto 'Vertrouwen is onze valuta' is het uiterst belangrijk om spannende producten met een goede smaak aan te bieden, vooral in tijden van inflatie. Alleen als we klanten laten zien dat we een persoonlijke passie voor het product hebben en achter ons fruit staan, kunnen we een bepaald niveau van vertrouwen creëren. We verkopen niet alleen de goederen, we benaderen klanten ook proactief door hen te adviseren over de organisatie van promoties en hen aan het eind te informeren hoe de campagne is verlopen. Over het algemeen zien we geen afname van de vraag, integendeel: sinds corona reizen mensen met hun smaakpapillen, wat de verkoop van exotische producten blijft stimuleren. In dit opzicht zien we nog steeds enige groei."

Papaja als promotieproduct
Met de start van school en het herfstseizoen is het weer een goed moment om promoties te houden en de goederen tegen betaalbare prijzen aan te bieden. "Er zijn momenteel soortgelijke promoties voor andere exotische vruchten, zoals mangosteen. We merken ook dat producenten bijzonder bereid zijn om te exporteren. Ze willen niet op hun producten blijven zitten, omdat het moeilijk is om het hele volume op de lokale markt te verkopen en de prijzen veel aantrekkelijker zijn als je exporteert. Afgezien van deze promoties blijft het prijsniveau het hele jaar door vrijwel constant, wat uiteindelijk in het belang is van alle betrokkenen," concludeert Hartmann de Barros.


Lorenz Hartmann de Barros op de Fruit Logistica van dit jaar, waar het bedrijf samen met zijn Amerikaanse collega's van HLB Specialties LLC staat. Naast papaja's omvat het brede assortiment ramboetan, mangosteen, guave, geselecteerde mangovariëteiten en pitahaya.

Voor meer informatie:
Lorenz Hartmann de Barros
HLB Tropische Voeding GmbH
Am Weiher 2a
65451 Kelsterbach, Duitsland
Tel: +49 6107 98781 0
[email protected]
www.hlbtropical.com

Publicatiedatum: